A A+ A++
Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. materiały prasowe

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nie wejdzie do zadłużenia państwa – uznał wstępnie Eurostat. GDDKiA ubiega się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o zarezerwowanie środków, które pokryją część kosztów realizacji szacowane na ok. 2,5 mld zł. Jest zatem szansa, że jeszcze w tym roku wybrany zostanie prywatny partner, który wybuduje ekspresówkę.

Ministerstwo Infrastruktury od wielu miesięcy czekało na wydanie opinii Europejskiego Urzędu Statystycznego w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Chodziło o decyzję, czy budowa drogi ekspresowej zostanie wliczona do długu publicznego.

– Opinia ma charakter wstępny, gdyż ta właściwa zostanie wydana dopiero po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony – informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. – Jednakże uzyskanie wstępnej opinii Eurostatu oznacza, że wypełniony został warunek konieczny dla realizacji Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego postawiony w czerwcu 2018 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Banki sfinansują co najmniej 70 proc. kosztów budowy

Dodatkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmuje starania o uzyskania tzw. “rezerwacji” środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę OMT. Jednak to partner prywatny będzie ostatecznie kredytobiorcą tych środków.

– W marcu zakończył się etap kompletowania wniosku i weryfikacji dokumentów. Faktyczna “rezerwacja” środków w postaci decyzji Rady Dyrektorów EBI spodziewana jest w połowie maja 2020 r. – zapowiada Michalski.
Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2,5 mld zł. Według założeń EBI oraz inne banki traktowane łącznie pokryją minimum 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.

graf. trojmiasto.pl

Przetarg na wybór wykonawcy jeszcze wiosną

To oznacza, że urzędnicy mają zielone światło dla wyłonienia partnera prywatnego, który wybuduje 33-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. OMT połączy węzeł Południe, miejsce, gdzie Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej

Obecnie na finiszu są prace nad wszczęciem postępowania na wybór partnera prywatnego dla Obwodnicy Metropolitalnej. Przetarg, w trybie dialogu konkurencyjnego, ogłoszony będzie przez oddział GDDKiA w Gdańsku w II kwartale tego roku.

Budowy dróg rozruszają gospodarkę po kryzysie

Czy ten termin jest realny do utrzymania i sama Obwodnica Metropolitalna powstanie zgodnie z planem?

– Myślę, że jest na to duża szansa. Inwestycje publiczne będą musiały być realizowane, żeby rozruszać gospodarkę po kryzysie – uważa Stanisław Lamczyk, senator z Pomorza z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który od dawna zabiega o realizację tej trasy. – Już teraz największe firmy budowlane pytają, co z realizacją tej inwestycji. A jak wiadomo, takie przedsięwzięcie da również prace lokalnym firmom.

Projekt i budowa zajmie cztery lata

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie w formule projektuj i buduj. Wyłoniony wykonawca będzie miał 48 miesięcy na uporanie się ze wszystkim. Potem przez kolejne 26 lat będzie odpowiedzialny za utrzymanie trasy, za co będzie otrzymywał od państwa tzw. opłatę za dostępność.

Obwodnica Metropolitalna ma zostać włączona do ViaTOLL – systemu poboru opłat za przejazd pojazdów ciężarowych.

Trasa przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Włosi to naród osłów”. Wyborcza wysłała to do włoskiej ambasady. Ostra reakcja ambasadora
Następny artykułWalka z koronawirusem na Pomorzu. 1 mln zł na zakup sprzętu dla szpitala w Wejherowie