A A+ A++

Aplikacji “Kwarantanna domowa” została udostępniona przed dwoma tygodniami, do wtorku była dobrowolna. Od środy muszą ją obowiązkowo zainstalować osoby, które zostały objęte 14-dniową izolacją. Główny cel aplikacji to ułatwienie i usprawnienie odbywania obowiązkowej kwarantanny w warunkach domowych. To jednak także narzędzie kontroli, czy nie są łamane zasady kwarantanny, np. zakaz wychodzenia z domu.

Aplikacja jest dostępna do pobrania na telefony z systemami Android i iOS.

– W nadzorze nad poprawnym odbywaniem kwarantanny pomagają nam nowe technologie, które wykorzystujemy w naszej aplikacji – mówił minister cyfryzacji Marek Zagórski.

ZOBACZ: Surowe kary, a nawet wnioski do sądów rodzinnych. Policja ostrzega łamiących obostrzenia

Policja dodaje, że za pośrednictwem aplikacji można również – w uzasadnionych przypadkach – zgłosić się z prośbą o pomoc w dostarczeniu żywności czy leków.

Aktywacja na miejscu

Osoba obejmowana obowiązkową kwarantanną, np. przy przekraczaniu granicy, wypełnia formularz lokalizacyjny. Deklaruje w nim miejsce odbywania kwarantanny i podaje swój numer telefonu. Dane trafiają do systemu, a później do aplikacji.

W tym momencie (po dotarciu danych do systemu naszej aplikacji) osoba objęta kwarantanną dostaje SMS-a z informacją o obowiązku zainstalowania i korzystania z aplikacji Kwarantanna domowa.

Ważne: najpierw SMS, później aktywacja. Otrzymanie SMS-a jest kluczowe. To znak, że dane są w bazie i że można rozpocząć korzystanie z aplikacji. Aplikację aktywuje się po przybyciu na miejsce odbywania kwarantanny. 

ZOBACZ: Kwarantanna po polsku. Mazurskie miejscowości przeżywają najazd turystów

Po otrzymaniu SMS-a można zainstalować aplikację. Osoby korzystające z telefonu z systemem Android znajdą ją w sklepie Google Play. Jeśli smartfon obsługuje system iOS, to można pobrać aplikację z App Store.

Instalowanie aplikacji

Będąc w sklepie, w polu wyszukiwania należy wpisać nazwę aplikacji, czyli “Kwarantanna domowa”. Po jej wyszukaniu kliknąć w przycisk “Instaluj”, a później aktywować. Zrobić to należy za pomocą numeru telefonu. Konto odbiorcy zostanie zweryfikowane po wprowadzeniu kodu, który zostanie przesłany w wiadomości SMS. 

Po aktywacji aplikacji użytkownik otrzyma zadanie – zrobienie sobie zdjęcia (“selfie”). Będzie to tzw. zdjęcie referencyjne. To do niego system będzie porównywał każde kolejne zdjęcie, które zostanie zrobione w trakcie korzystania z aplikacji.

Wykonanie pierwszego zadania to formalne rozpoczęcia korzystania z apki. Od tego momentu należy czekać na kolejne zadania. Zawsze są takie same – to prośby o zrobienie i przesłanie zdjęcia. Każdego dnia do wykonania będzie kilka takich zadań. SMS-y przyjdą o różnych porach.

Kontrola, ale i pomoc dla użytkowników

– W aplikacji wykorzystywana jest geolokalizacja oraz system porównywania twarzy. Dzięki nim wiadomo, że to na pewno ta konkretna osoba i że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym – tłumaczył minister cyfryzacji Marek Zagórski.

ZOBACZ: Nowe ograniczenia w związku z koronawirusem [LISTA]

Na wykonanie zadania użytkownik otrzyma 20 minut. Niewykonanie zadania w tym czasie to znak dla służb, by sprawdziły, czy nie są łamane zasady odbywania kwarantanny.

Wizyty policji można się spodziewać w dowolnym momencie kwarantanny. Aplikacja ich nie zastępuje, ale uzupełnia. Będąc na kwarantannie trzeba pamiętać, by telefon był naładowany, a dźwięki niewyciszone.   

Aplikacja to nie tylko pomoc dla służb, które odpowiadają za kontrolę odbywania kwarantanny, ale również pomoc dla jej użytkowników.

– Aplikacja daje m.in. możliwość zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się też z pracownikiem socjalnym – wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.

– Użytkownicy apki mają też szybki dostęp do niezbędnych – pomocnych w czasie kwarantanny – informacji i przygotowanej specjalnie dla nich infolinii – dodał szef MC.

Zwolnione osoby z dysfunkcją wzroku 

Z obowiązku korzystania z aplikacji “Kwarantanna domowa” zwolnione są osoby z dysfunkcją wzroku (niewidzące lub niedowidzące), a także osoby, które właściwym służbom złożyły oświadczenie, że nie są abonentami lub użytkownikami sieci telekomunikacyjnej lub nie posiadają urządzenia mobilnego umożliwiającego zainstalowanie aplikacji.

Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej. Można je złożyć telefonicznie pod nr 22 165 57 44.

Twoja przeglądarka nie wspiera odtwarzacza wideo…

grz/ polsatnews.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMaszyny do produkcji opakowań kartonowych
Następny artykułMachałek: Niestandardowe czasy wymagają niestandardowych zachowań