Dobiega końca projekt kompleksowej informatyzacji NZOZ PULS w Ostródzie, Kajkowie, Morągu i Braniewie – placówek zajmujących się pacjentami z zakresu psychiatrii i leczeniem uzależnień od alkoholu, substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych. NZOZ PULS świadczy też usługi z zakresu pielęgniarskiej opieki długoterminowej. Projekt przewiduje wdrożenie czterech e-usług. Najważniejszą e-usługą będzie e-rejestracja. Umożliwi ona pacjentom zgłaszającym się do placówek NZOZ PULS w Kajkowie, Braniewie, Ostródzie oraz w Morągu ustalenie terminu wizyty w poradni zdrowia psychicznego oraz poradni terapii uzależnień.
Fakt dokonania rezerwacji zostanie potwierdzony wiadomością SMS. E-rejestracja umożliwi wysłanie powiadomienia SMS o zbliżającym się terminie wizyty bądź odwołaniu czy przesunięciu terminu wizyty ze względu na nieplanowaną absencję personelu medycznego. Jeśli będzie konieczne odwołanie wizyty przez pacjenta, to nie będzie on musiał telefonować do placówki w celu odwołania wizyty. Wystarczy, że odwoła wizytę przez portal e-rejestracji. Pacjenci, którzy zdecydują się skorzystać z usługi e-rejestracji nie będą musieli pojawiać się w placówce, aby zarejestrować się na wizytę, oraz oczekiwać w kolejce do rejestracji w placówce na wyznaczenie terminu wizyty. Warunkiem skorzystania z e-rejestracji jest założenie konta internetowego.W tym celu należy zgłosić się do NZOZ PULS i poinformować rejestrację o chęci założenia konta pacjenta. Po wypełnieniu odpowiedniego formularza pacjent otrzyma login i hasło, za pomocą których będzie mógł korzystać z e-usługi.
Drugą ważną usługą będzie e-dokumentacja. Umożliwi ona wgląd do bieżącej dokumentacji indywidualnej w postaci elektronicznej, jako alternatywy dla postaci papierowej. Dostęp do dokumentacji medycznej będzie możliwy poprzez login i hasło. Po zalogowaniu się pacjent otrzyma dostęp do karty informacyjnej z leczenia szpitalnego oraz bieżących zapisów swojej historii choroby: zaleceń lekarskich, orzeczeń, opisów wyników badań, dawkowania leków, historii wizyt, informacji o schorzeniach przewlekłych itp. Interakcja będzie następowała również w drugą stronę. Pacjent nie będzie musiał dostarczać dokumentów z innego ośrodka w postaci papierowej. Jeśli będzie posiadał je w postaci elektronicznej, to będzie mógł je załączyć bezpośrednio. Jeśli będzie chciał, to będzie mógł zeskanować dokument papierowy i następnie załączyć jego wersję elektroniczną. Dzięki temu lekarz, do którego się zapisze, będzie mógł lepiej przygotować się do przyjęcia pacjenta. Za pośrednictwem indywidualnego konta pacjent będzie mógł dostarczyć do przychodni oświadczenie o zgodzie na dostęp do informacji o swoim stanie zdrowia, dzięki czemu zaoszczędzi czas sobie i personelowi, oraz wystąpić z wnioskiem o udostępnienie pełnej dokumentacji zgromadzonej w placówce.
Usługa e-ankieta umożliwi pacjentom wypełnienie i wysłanie wywiadu przed wizytą lekarską, sporządzenie ankiety jakościowej oraz ankiety kwalifikacyjnej do programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, finansowanego ze środków publicznych przez Gminę Wiejską Ostróda. W odpowiedzi pacjent otrzyma informację, czy zakwalifikował się do badania. E-usługa umożliwi lekarzowi zapoznanie się z podstawowymi dolegliwościami pacjenta jeszcze przed jego pierwszą wizytą. Pozwoli to lepiej przygotować się lekarzowi do wizyty.
Podniesieniu efektywności funkcjonowania NZOZ PULS sprzyjać będzie również automatyzacja procesu rejestrowania danych medycznych podczas wizyt pacjentów oraz wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Zniknie konieczność przepisywania wielu danych przez personel medyczny z dokumentów papierowych do systemu informatycznego, czas wizyty pacjenta ulegnie zdecydowanemu skróceniu, co w efekcie spowoduje, że placówka będzie mogła przyjmować większą liczbę pacjentów niż obecnie. Wdrożenie systemu EDM zlikwiduje sytuację zawieruszenia się dokumentacji medycznej pacjenta, co zdarza się czasami w przypadku omyłkowego włożenia przez personel rejestracji kartoteki pacjenta do innej szuflady. Takie przypadki powodują znaczne nakłady pracy związane z poszukiwaniem dokumentacji, a co za tym idzie straty ekonomiczne po stronie przychodni i pacjenta. Dzięki elektronicznej wymianie danych będzie możliwa wczesna diagnoza i podjęcie właściwego leczenia, a także np. oszczędność czasu w dostępie do bieżących i archiwalnych danych, tak cennego podczas leczenia, dzięki temu, iż nie będzie konieczne ponowne zlecanie tych samych badań.
Szacuje się, że w wyniku automatyzacji procesu generowania i przepływu elektronicznych dokumentów medycznych oraz obsługi pacjenta podniesiona zostanie efektywność pracy personelu medycznego. Szacuje się, że wizyta lekarska pacjenta skróci się średnio o 15 minut. Nie będzie konieczności wykonywania szeregu czynności administracyjnych, np. wyjmowania kartoteki pacjenta z archiwum, zanoszenia do gabinetu przed wizytą lekarską, odbierania po wizycie oraz odnoszenia do archiwum. Obecnie pracownik rejestracji poświęca na wykonanie tych czynności łącznie do 30 min. Czas zaoszczędzony przez personel medyczny na przygotowanie karty informacyjnej z leczenia szpitalnego w związku z automatyzacją i elektronizacją procesu gromadzenia danych szacuje się na ok. 1 godzinę. Natomiast czas zaoszczędzony przez lekarza/psychologa, terapeutę lub pielęgniarkę na dokumentowanie wykonanych świadczeń w dziennym ośrodku pobytu wyniesie ok. 15 min dziennie. Wdrożenie e-powiadomień w ramach usługi e-rejestracja znacznie zmniejszy przestoje związane z nieodwołanymi wizytami, co jest główną przyczyną strat ekonomicznych. Rezygnacja z prowadzenia dokumentacji papierowej spowoduje oszczędności związane z procesem archiwizowania dokumentacji. Nie będzie konieczności adaptowania kolejnych pomieszczeń do przechowywania dokumentacji papierowej, co staje się dla NZOZ PULS coraz większym problemem, generującym koszty. Dodatkowo realizacja projektu pośrednio przyczyni się także do zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz organizacyjnych, np. poprzez odciążenie pracowników rejestracji oraz sekretariatów medycznych w zakresie poświęcenia czasu na udzielanie informacji czy też obsługę rejestracji wizyty.
Realizacja projektu zwolni NZOZ PULS od konieczności przewożenia dokumentacji medycznej pacjentów do placówek współpracujących w procesie leczenia, w tym do szpitala w Elblągu.
Projekt pn. „Wdrożenie zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych w NZOZ PULS JADWIGA WÓJCIK-KRUK oraz placówkach współpracujących”, realizowany przez NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ PULS JADWIGA WÓJCIK-KRUK. Wartość projektu: 1 980 502,95 zł, dofinansowanie z Unii Europejskiej: 1 683 427,51 zł. Cel projektu to wdrożenie rozwiązań informatycznych mających na celu udostępnienie publicznych usług online z zakresu e-zdrowia w NZOZ PULS oraz umożliwienie wymiany EDM pomiędzy NZOZ PULS a Szpitalem Miejskim św. Jana Pawła II w Elblągu. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy dostępności, jakości i efektywności poziomu świadczeń zdrowotnych realizowanych przez przychodnię. Zwiększy się również dostępność technologii informacyjnych służących wprowadzaniu nowych rozwiązań ułatwiających pacjentom kontakt oraz komunikację ze służbą zdrowia, a także umożliwi realizację procesu obsługi pacjenta drogą internetową. W projekcie przewiduje się zakup środków trwałych (infrastruktura serwerowa, sieciowa, sprzęt komputerowy, skanery), oprogramowania do obsługi, tworzenia i archiwizacji elektronicznej dokumentacji medycznej oraz udostępniania e-usług, działania promocyjne, szkolenia oraz studium wykonalności. Grupy docelowe projektu to mieszkańcy gmin: Braniewo, Ostróda, Elbląg, 7 podmiotów leczniczych współpracujących z wnioskodawcą w procesie leczenia pacjentów (diagnostyka, AOS, POZ, leczenie szpitalne) oraz personel medyczny przychodni. Planowane efekty to m.in.: polepszenie procesu obsługi pacjenta, przyspieszenie dostępu do danych i informacji medycznych oraz podniesienie efektywności funkcjonowania placówek medycznych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS