Co to jest identyfikacja wizualna i jaka jest jej rola?
Identyfikacja wizualna („corporate identity”) to całość symboliki pozawerbalnej, która służy kancelarii do komunikacji z rynkiem. Konsekwentne używanie i powielanie symboliki powiązanej z kancelarią prawną będzie budować i utrwalać świadomość jej marki wśród klientów.
Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej są: logo, wykorzystywane symbole, czcionki i kolorystyka. Na ich podstawie powstają materiały promocyjne służące prezentacji naszej kancelarii, takie jak: papier firmowy i wzory dokumentów („templates”, np. prezentacji, cvs, ofert), wizytówki, teczki, broszury, szyldy, a także strona internetowa i profile w mediach społecznościowych.
Wybór powyższych elementów jest bardzo istotny, gdyż wpływa na odbiór naszej marki, tworzy tożsamość kancelarii, buduje jej świadomość wśród klientów, a także wyróżnia spośród konkurencji. Dzięki ich odpowiedniemu zestawieniu wywołujemy pożądane emocje i wpływamy na to, jak postrzega nas otoczenie. Nie bez powodu ulubionym kolorem firm z segmentu opieki zdrowotnej jest zieleń wpływająca na mózg ludzki uspokajająco, a budzący zaufanie, przyjazny pomarańcz coraz częściej pojawia się w kolorystyce firm ubezpieczeniowych czy finansowych.
W komunikacji z odbiorcą biznesowym dobrze sprawdzają się odcienie granatu i niebieskiego, które podprogowo kojarzą się z solidnością, niezawodnością, zaufaniem i siłą. Z tego też powodu kolor ten jest powszechnie używany także na rynku kancelarii prawnych. Wcześniej zdecydowanie dominował kolor ciemnozielony, złoty, brązowy, jednak obecnie te kolory kojarzą się z przeżytkiem, postrzegane są jako nienowoczesne, przestarzałe, „zakurzone”. Kolory mogą zaskoczyć – wydawałoby się, że mało biznesowy fiolet czy amarant nie pasują do kancelarii, tymczasem świetnie prezentują się jako barwy kancelarii Dentons czy Linklaters.
Proces tworzenia identyfikacji wizualnej kancelarii powinien być świadomy, aby wizerunek, który pokażemy odbiorcom był spójny z naszą strategią, grupą docelową, profilem kancelarii i niósł za sobą konkretny przekaz na temat wartości, którymi się kierujemy.
Tutaj należy wspomnieć o tym, że nie zawsze kancelaria ma wolny wybór co do identyfikacji wizualnej. W przypadku kancelarii międzynarodowych, sieciowych elementy identyfikacji wizualnej są z góry narzucone wszystkim jej oddziałom na całym świecie. Jest to naturalnie pozytywny aspekt corporate identity, ponieważ zawiera najważniejszą jej cechę: spójność. W przypadku kancelarii polskich wybór identyfikacji wizualnej należy do wspólników/partnerów i marketingu we współpracy z grafikiem. Pamiętajmy o tym, że koncepcja graficzna jest wynikiem opracowania strategii wizualnej bazującej na przekazie marketingowym zawierającym symbolikę prawdziwych, wiarygodnych wartości i kultury kancelarii. Nie może być oderwana od rzeczywistości.
Elementy identyfikacji wizualnej
Do podstawowych elementów systemu identyfikacji wizualnej należą: znak czyli logo kancelarii, typografia, czyli krój czcionki oraz kolory firmowe. Obecny trend w kształtowaniu wizerunku można określić jako minimalizm, prostota, nowoczesność.
Logo jest znakiem graficznym, który pomaga zidentyfikować naszą markę. Może to być sama nazwa kancelarii napisana charakterystycznym, wybranym krojem czcionki lub jej skrócona nazwa. Nazwie może towarzyszyć tzw. sygnet czyli znak graficzny w logo (często symbol geometryczny, rzadko konserwatywny typu paragraf czy młotek), który z czasem będzie jednoznacznie kojarzył się z naszą firmą. Może być używany zamiast pełnego logo i wykorzystywany w projektach graficznych. Spotykamy różne rodzaje logotypów: pierwsze litery nazwisk wspólników, nazwiska wspólników z dodatkiem „i Partnerzy” lub „i Wspólnicy”, nazwiska założycieli, akronimy nazwisk, słowa kojarzące się z prawem typu Lex, Legal bez nazwisk, w przypadku kancelarii międzynarodowych zazwyczaj nazwa brandu (nazwiska założycieli kancelarii) i nazwiska polskich wspólników.
Czasami do loga dodawane jest hasło charakteryzujące kancelarię (częsta praktyka w brytyjskich kancelariach: np. „Local but global”, “Lawyers of tomorrow”, “Seeing things differently”, “Aligned with your business, „Positive people. Positive impact”, “Talent. Teamwork. Results”, “Achieve more. Together”, “Driving progress through partnership”).
Świetnym przykładem loga z charakterem i misją jest znak Deloitte. Luis Gallardo, globalny dyrektor marketingu Deloitte tak uzasadnił wybór firmy: „nasze logo jest unikatowe i niezapomniane, repre … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS