Morskie i kolejowe przewozy z i do Chin wrócą do stanu normalnego w połowie roku.
Największe spadki przewozów są jeszcze przed firmami logistycznymi. – Z analizy gdańskiej listy planowanych na marzec zawinięć statków (sporo odwołanych) możemy mieć do czynienia z 20-30-procentowym zmniejszeniem ilości przeładunków – szacuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.
Podobnie ocenia sytuację zajmujący się transportem morskim w Raben Logistics Polska Janusz Witanowski. – Mamy sygnały że fabryki, które przed chińskim Nowym Rokiem zapowiadały gotowość towaru na początek lutego, skończą produkcję z końcem kwietnia, w związku z brakiem podzespołów zamawianych z innych przedsiębiorstw – wskazuje Witanowski.
Spadku przeładunków importowych spodziewa się także hamburski port. – Efekty koronawirusa w Hamburgu będą widoczne dopiero w marcu – ocenia przedstawiciel Portu Hamburg w Polsce Maciej Brzozowski.
Czytaj więcej w: Ciężarówką do Włoch bez przeszkód
Linie lotnicze już podliczają straty, a lotnicze przewozy ładunków na trasie Polska-Chiny zmalały o 70 proc. w imporcie oraz o 80 proc. eksporcie. – Z końcem lutego i na początku marca notujemy pewną stabilizację, bazującą na serwisach regularnych połączeń samolotów frachtowych oraz charterach. Stawki za fracht lotniczy do i z Europy ustabilizowały się na poziomie o 100 proc. wyższym, niż w latach ubiegłych – opisuje sytuację zajmujący się transportem lotniczym w Raben Logistics Polska Piotr Toczyłowski.
Zatłoczone koleje
Pociągi z Chin do Europy już jeżdżą z ubiegłoroczną częstotliwością – informuje menedżer ds. rozwoju biznesu z Chinami spółki Adampol Adrian Guzman. – Jednak wstrzymanie przewozów w lutym rzutuje na cały marzec, powodując kompletne obłożenie miejsc na pociągach, lawinowy spływ towarów oraz szalejące ceny transportu. Cała sytuacja wróci do stanu pierwotnego w maju lub czerwcu – przewiduje Guzman.
Spodziewa się zatłoczenia na granicach: Chiny – Kazachstan, Białoruś – Polska, wydłużającego całkowity czas transportu z 8–10 dni do 12-16. – Większe obawy wywołuje obciążenie portów kolejowych w Hamburgu i Duisburgu. Nie trafienie w wyznaczony przedział czasowy na rozładowanie pociągu skutkować może nawet czterodniowym postojem – alarmuje Guzman.
Czytaj więcej w: Opustoszały terminale cargo
Opóźnienia kolei i brak przepustowości terminali przeładunkowych i granicznych dają się we znaki także operatorom intermodalnym. – Sytuacja globalna w związku z zagrożeniem epidemiologicznym mocno wstrząsnęła rytmem kolejowych i morskich dostaw pomiędzy Europą i Azją – przyznaje rzeczniczka PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek. Spółka kilka miesięcy przed epidemią ogłosiła otwarcie połączeń z Japonii i Korei. Teraz koncentruje się na zwiększeniu częstotliwości połączeń przez granicę polsko-białoruską, skąd dowozi towary skonteneryzowane do Rosji, Mongolii oraz Kazachstanu.
Przerażeni kierowcy
W przypadku transportu samochodowego sytuacja jest bardziej skomplikowana. – Nie widzimy jeszcze powodów do dużego niepokoju, jednak obserwujemy spadki sprzedaży u poszczególnych klientów od kilku do kilkunastu procent w stosunku do poprzedniego roku. Na szczęście są też klienci, który sprzedaż równolegle rośnie – podkreśla dyrektor generalny Raben Transport Paweł Trębicki.
Czytaj więcej w: Logistyczna kwarantanna
W przypadku obsługi logistycznej sklepów zaznacza się inny trend. – W ostatnich dniach widzimy znaczący wzrost ilości zleceń w branży spożywczej, od producentów makaronów, ryżu oraz chemii gospodarczej – opisuje grupowy menedżer ds. obsługi klienta Grupa Raben Olga Żerkowska.
Pojawienie się wirusa we Włoszech wystraszyło kierowców i utrudniło funkcjonowanie przewoźników samochodowych. Według danych giełdy transportowej Trans.eu, ogólna podaż wolnych samochodów zmalała o ponad 27 proc., podaż ciężarówek na kurs z Polski do Włoch jest o ponad 26 proc. mniejsza, zaś z Włoch do Polski o 40 proc. Rośnie natomiast ilość ładunków do przewiezienia: w Europie o 9 proc. ogółem (do 7,4 mln zleceń), a z Polski do Włoch o blisko 13 proc. do 53 tys. zamówień.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS