Dla miłośników statków, czyli tzw. shipspotterów, szykuje się prawdziwa gratka. W sobotę, 7 marca, do terminala DCT wejdzie jeden z największych kontenerowców świata MSC Ambra, który odwiedzi Gdańsk w ramach swojego pierwszego rejsu.
Kontenerowiec MSC Ambra został zwodowany w tym roku i właśnie odbywa swój dziewiczy rejs z portu Xingang. W Europie odwiedził już Hiszpanię, teraz niemiecki port Bremerhaven, a następnym przystankiem jest właśnie terminal DCT Gdańsk.
Kontenerowiec pojawi się w Gdańsku w sobotę, 7 marca, o godz. 17. Wejście po portu można obserwować z Westerplatte i z plaży na Stogach. Na teren terminalu nie można wchodzić. Przy T2 MSC Ambra zacumuje ok. godz. 18.
Kontenerowiec ten jest jednym z serii sześciu statków zamówionych w kwietniu 2015 roku za kwotę 950 mln dolarów. Statek zbudowała koreańska stocznia Samsung Heavy Industries, a jego armatorem jest Mediterranean Shipping Company.
Gospodarka morska w Trójmieście
W ramach stałego połączenia od ub. roku w DCT bywa siostrzana jednostka MSC Ambry, czyli MSC Gülsün.
Kontenerowce z tej serii mają 400 m długości, czyli tyle, ile łącznie cztery boiska piłkarskie, 61,5 m szerokości, 33,2 m wysokości. Mogą załadować na pokład 23 756 kontenerów 20-stopowych i pod względem ładowności są obecnie największą jednostką tego typu na świecie. A teraz kilka liczb obrazujących jak duże możliwości mają te statki. Mogą jednorazowo zabrać na pokład 386 mln par butów, 223 mln bananów, 2,94 mln pralek, 2,37 mln opon samochodowych albo 47 512 aut. Wyliczono, że aby przewieźć 23 756 TEU, trzeba użyć 1 358 samolotów, 44 składy pociągów lub 14 072 ciężarówki.
Jak zapewnia armator, jednostki z tej serii są bardzo nowoczesne i ekologiczne. Im więcej kontenerów przewiezionych zostaje jednorazowo, tym mniej jest szkodliwego dla środowiska transportu. Kształt dziobu kontenerowca został zaprojektowany tak, żeby zwiększyć efektywność energetyczną jednostki poprzez zmniejszenie oporu kadłuba. Efektem jest mniejsze zużycie paliwa. Statek jest również wyposażony w hybrydowy system oczyszczania spalin i ma możliwość przejścia na paliwo o niskiej zawartości siarki lub przystosowania w przyszłości napędu do skroplonego gazu ziemnego (LNG). Kontenerowiec gigant jest wyposażony w podwójną ochronę kadłuba wokół silnika, a także specjalny program oceny stanu kadłuba 3D. Zainstalowano na nim nowoczesny “dwuwieżowy” system przeciwpożarowy z pompami o dużej wydajności.
Gigantyczny MSC Gülsün wpływa do DCT.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS