Podziel się na Facebooku
Tweet (Ćwierkaj) na Twitterze
W czwartek, 20 lutego, w Ciężkowicach odbyło się spotkanie Mieszkańców z przedstawicielami PKP PLK S.A. w sprawie modernizacji linii kolejowej E-30 i związanych z nią inwestycjami realizowanymi w dzielnicy. Najwięcej emocji wzbudziła budowa wiaduktu wzdłuż ul. Ciężkowickiej.
Inicjatorem spotkania, na prośbę Mieszkańców dzielnicy, był radny Mirosław Pieczara. Mimo, że wydarzenie miało miejsce o godz. 13:00, zgromadziło sporo zainteresowanych osób. Spotkanie zorganizowano w związku z sygnalizowanymi przez Mieszkańców uciążliwościami związanymi z realizacją kolejowej inwestycji. Chodziło głównie o dostęp do działek, ale także o uciążliwości związane z realizacją inwestycji a także z jej finalnymi efektami. W trakcie spotkania poruszono także kwestię bezkolizyjnego połączenia obu części dzielnicy – a w konsekwencji połączenia Ciężkowic z resztą Miasta – przez zmodernizowaną linię kolejową, na której znacząco wzrasta – i nadal wzrośnie – ruch kolejowy.
Warto przypomnieć, że plan budowy wiaduktu został ogłoszony Mieszkańcom już w 2008 roku. W lutym 2013 roku Gmina Miasta Jaworzna i PKP PLK S.A. podpisały list intencyjny – Spółka kolejowa zdecydowała się jednak modernizować linię kolejową bez budowy wiaduktu w ciągu ul. Ciężkowickiej. Na taką decyzję wpłynęły, niestety, głównie protesty grupy Mieszkańców dzielnicy, którzy nie chcieli się zgodzić na tę inwestycję drogową. O „blokowaniu” inwestycji przez kilkoro ciężkowiczan pisaliśmy tutaj: Wiadukt kością niezgody.
W 2018 roku kolej wróciła do pomysłu budowy wiaduktu wzdłuż Ciężkowickiej, zlecając wykonanie dokumentacji projektowej projektantowi wybranemu i opłaconemu na własny koszt. Od grudnia 2018 roku inwestor jest w stałym kontakcie z Zarządcą Drogi, procedując kolejne wzory porozumień dotyczących zasad realizacji zadania (tj. budowy wiaduktu w ciągu ul. Ciężkowickiej) oraz jego późniejszego utrzymania. We wszystkich wersjach jest mowa o tym, że całość kosztów związanych z realizacją zadania poniesie spółka. Taka deklaracja padła również podczas czwartkowego spotkania – przedstawiciele PKP PLK na pytanie Mieszkańców o to, kto finansuje inwestycję, odpowiedzieli, że inwestor. Negocjacje między kolejami a MZDiM wciąż trwają, aktualnie Zarządca Drogi oczekuje na zaakceptowanie uwag przez PKP. – Odbyliśmy szereg roboczych spotkań z inwestorem ze strony kolei – mówi Daniel Jach, Zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie – w których ze strony Miasta brali także udział pracownicy wydziałów Urzędu Miejskiego zajmujący się choćby wykupem gruntów. Sposób realizacji inwestycji przez inwestora ulegał różnym modyfikacjom. Ostatnio jednak otrzymaliśmy, na razie jeszcze niesformalizowaną propozycję ze strony PKP, co do sposobu wykupu terenów i realizacji przedsięwzięcia. Muszę dodać, iż kompletna dokumentacja inwestycji od strony Miasta jest już dawno ustalona – dodaje D. Jach. Wydaje się więc, że przed nami pozostaje formalizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego – przy czym szybkość i sprawność działania zależy w zasadzie od strony kolejowego inwestora.
– Realizacja inwestycji wiąże się z przejęciem na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego nieruchomości planowanych pod jej realizację – mówi Paweł Bednarek, Pełnomocnik Prezydenta Miasta d.s. Rozwoju i polityki planistycznej – Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i w wypadku zawarcia stosownego porozumienia z inwestorem to Miasto przeprowadzi procedury przejęcia. We wrześniu 2019 roku PKP PLK zobowiązało się dokonać zwrotu kosztów odszkodowań z tego tytułu. Natomiast w związku z tym, iż inwestycja ma charakter kolejowy, Miasto nie ma możliwości partycypacji w kosztach samej inwestycji – dodaje P. Bednarek.
Podsumowując– kilka lat temu Gmina zapewniła daleko idącą współpracę w realizacji inwestycji – jednak Spółka z nich nie skorzystała, rezygnując z planu budowy wiaduktu w ciągu ul. Ciężkowickiej. Po latach inwestor zdecydował się jednak budować wiadukt, mając świadomość tego że koszty (zgodnie z ustawą) leżą po jego stronie. W znacznej mierze – poza opóźnieniem w realizacji całej modernizacji linii kolejowej – wpłynęły na to protesty części Mieszkańców Ciężkowic. Jednak obecnie – jeżeli nie nastąpią nowe zdarzenia – wiadukt z układem drogowym powinien powstać w 2023 roku. Przedstawiciele PKP PLK S.A. w trakcie spotkania wyraźnie zaznaczyli, że gdyby nie protesty, to Ciężkowice mogłyby go mieć już w 2015 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS