UOKiK: do 11 lutego br. zostały zamknięte 124 internetowe aukcje kotłów na paliwo stałe
21.02.2020r. 14:12
UOKiK zaznaczył, że w miejscu sprzedaży kotła, także w internecie, musi być widoczna etykieta energetyczna – ma pomóc w wyborze pieca, który jest oszczędny i wydajny. Najważniejszym parametrem pieca jest klasa efektywności energetycznej: od A+++ (najlepsza) do D. Dodano, że wzory etykiet można znaleźć na stronie internetowej: www.uokik.gov.pl/kotly.
Od początku roku UOKiK i Inspekcja Handlowa oceniły łącznie 3 tys. aukcji kotłów na paliwo stałe na portalach Allegro, OLX, Sprzedajemy, Lento czy Gumtree. Urząd zaznaczył, że w wyszukiwaniu “kopciuchów” pomógł tzw. bot – oprogramowanie, które powstało na zlecenie Ministerstwa Rozwoju. Umożliwia ono zautomatyzowaną weryfikację ofert sprzedaży kotłów na paliwo stałe, zamieszczanych na portalach internetowych. Program wyłapuje te oferty, w których urządzenie nie spełnia wymagań określonych w przepisach.
Jak poinformowano, pierwsze kontrole kotłów ruszyły w grudniu 2019 r. Inspekcja Handlowa sprawdzała kotły na paliwo stałe o znamionowej mocy cieplnej do 500 kW, które są dostępne na rynku np. w sklepach, hurtowniach, u producentów czy importerów. Zaznaczono, że jeśli przedsiębiorca naruszy przepisy dotyczące etykiet energetycznych, grozi mu kara w wysokości od jednokrotnego do dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za poprzedni rok (w 2019 r. wynosiło ono 4918,17 zł).
Dodano, że stowarzyszenia branżowe szacują, iż na polski rynek trafia rocznie około 100-200 tys. kotłów na paliwa stałe, ale dokładnych danych brakuje, ze względu na duże rozproszenie rynku i “szarą strefę” w handlu takimi urządzeniami. Według raportu Krakowskiego Alarmu Smogowego ok. 20 proc. rynku to kotły niespełniające wymagań.
W ramach przeciwdziałania zmianom klimatycznym UE zobowiązała się do poprawy efektywności energetycznej o 20 proc. do 2020 r. i o 32,5 proc. do 2030 r. Aby osiągnąć te cele, Komisja postawiła na bardziej ekologiczne projektowanie produktów oraz precyzyjniejsze przekazywanie konsumentom informacji o energooszczędności produktów, za pośrednictwem etykiet energetycznych. Od 1 stycznia br. zaczęło obowiązywać rozporządzenie KE 2015/1189, tzw. ekoprojekt.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS