A A+ A++

Już za kilka lat kolej skorzysta z zielonej energii, a do 2030 roku jej odsetek może sięgnąć 85 proc. zużycia.

Przedsiębiorstwa kolejowe zrzeszone w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (odpowiadają za zużycie 95 proc. energii w przewozach kolejowych w Polsce) zapowiadają sięgnięcie po odnawialne źródła energii (OZE).

Planują także zaoszczędzenie do 2030 roku energii, co pozwoli zmniejszyć emisję w tym czasie o 1 mln ton CO2. Kolej zużywa rocznie 1,5 proc. całkowitej energii w kraju, czyli 2,6 TWh, co odpowiada rocznej emisji 2 mln ton CO2.

Dostawca i dystrybutor energii elektrycznej dla kolei, PKP Energetyka, już rozpoczął realizację programu budowy OZE. Spółka uruchomi w lipcu litowo-jonowy magazyn energii o pojemności 5 MWh w podwrocławskich Grabcach. – W drugim etapie planujemy dobudować farmę fotowoltaiczną, a w trzecim magazyn wodoru – zaznacza członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda.

Czytaj więcej w: Zielone tramwaje

PKP Energetyka przewiduje, że ten pilotażowy projekt pozwoli opracować model budowy lokalnych źródeł energii. – Inwestycje podejmowaliby rolnicy lub mali przedsiębiorcy, od których odbieralibyśmy energię na podstawie długoletnich umów, dających inwestorom gwarancję zwrotu z inwestycji – wyjaśnia Hołda.

Udział OZE w zużywanej przez koleje energii elektrycznej może wynieść w 2030 roku 85 proc.

Program będzie wymagał zaangażowania wielu stron, w tym państwa w postaci dopłat z NFOŚiGW lub funduszy unijnych. Cały program może kosztować 6-10 mld zł. Liczony w perspektywie 15-letniej pozwoliłby na zachowanie cen elektryczności na niezmienionym poziomie.

Państwo też z OZE

Wiceminister klimatu i pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii Ireneusz Zyska przypomina, że dyrektywa RED II o odnawialnych źródłach energii (weszła w życie w grudniu 2018 roku) zmusi całą gospodarkę do zmniejszenia śladu węglowego.

Dlatego rząd zamierza wznieść na Bałtyku farmy wiatrowe o mocy 10-12 GW. – To największa tego typu inwestycja na świecie – podkreśla wiceminister. Dodaje, że warunki wiatrowe są lepsze niż na Morzu Północnym. – Energię z wiatru będziemy magazynować w wodorze, który jest paliwem przyszłości – uważa wiceminister.

Czytaj więcej w: Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Ministerstwo Klimatu zamierza wesprzeć również budowę biogazowni. W Polsce jest sto takich zakładów, w Niemczech 12 tys. Rozproszone źródła energii jak biogazownie i fotowoltaika będą bliżej użytkowników, co obniży koszty i straty przesyłu energii.

Jeżeli plany PKP Energetyki ziszczą się, udział OZE w zużyciu energii elektrycznej na kolejach sięgnie w 2030 roku 85 proc. Rząd planuje, że udział OZE w ogólnokrajowym zużyciu będzie 3-krotnie mniejszy.

PKP IC przystąpiły do montażu lokomotywach liczników zużycia energii elektrycznej, co umożliwi zmniejszenie zużycia prądu.

Wykorzystanie zielonej energii oraz obniżenie jej zużycia wymaga sporych inwestycji. PKP Energetyka już je wykonała i swoje 600 tys. obiektów już ma na ekranach komputerów. Przewoźnicy kolejowi muszą zainstalować liczniki energii w pojazdach. Docelowo potrzebny będzie nowy lub zmodernizowany tabor, który pozwoli na odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Wodór na przyszłość

Produkcja wodoru w Polsce dochodzi do miliona ton rocznie. Orlen jest największym w Polsce producentem, cała grupa produkuje 45 ton wodoru na godzinę, z czego 25 ton wytwarzane jest w instalacjach płockiego zakładu. – Polska jest ogromnym producentem wodoru, tylko że jeszcze z technologii węglowych. Chcielibyśmy rozwinąć technologię z odnawialnych źródeł. Rozwinięcie technologii wodorowej byłoby cywilizacyjnym skokiem dla Polski – uważa wiceminister Zyska.

Do produkcji napędzanej wodorem lokomotywy manewrowej przystąpiła Pesa. – Przygotujemy 2-3 takie pojazdy dla Orlenu, które będą wykonywać pracę manewrową w Płocku. Poznamy problemy związane z obsługą infrastruktury wodorowej i tankowania. Po tych doświadczeniach przystąpimy do prac nad pojazdem pasażerskim – wyjaśnia prezes Pesa Krzysztof Zdziarski. Jego spółka ma 3 oferty dostawców ogniw paliwowych i obiecuje, że w 2021 roku dostarczy pierwsze wodorowe pojazdy do Orlenu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMC: Cyfrowa przyszłość Europy – priorytety na najbliższe 5 lat (komunikat)
Następny artykułTalenty znowu poszukiwane – rusza druga edycja Szkoły Przywództwa „Przewodnicy”