A A+ A++

Projekt przebiegu linii kolei dużych prędkości wzbudza ogromne emocje. Władze samorządowe Ostrowa Wielkopolskiego postanowiły się zjednoczyć, by walczyć o zmianę koncepcji przebiegu zaproponowanego wariantu. Aby to ogłosić, we wtorek zorganizowano konferencję prasową z udziałem prezydent Ostrowa Beaty Klimek, starosty ostrowskiego Pawła Rajskiego i Senator RP Ewy Mateckiej. Trwają też konsultacje społeczne, więc każdy mieszkaniec może wyrazić swoje zdanie, a także zgłosić uwagi i wskazówki dotyczące projektu przebiegu linii.

Oburzenie samorządowców wywołało zaprezentowane 22 stycznia 2020 roku strategiczne studium lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obrazuje nowy przebieg linii kolei dużych prędkości, a więc tzw. dziesięciu szprych, które mają prowadzić do CPK z różnych kierunków Polski. – Pierwotnie wprowadzona koncepcja linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, którą zaprezentowano nam w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych. Niestety, poprzez proponowaną w tym projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, tracimy – jako południowa Wielkopolska oraz Aglomeracja Kalisko-Ostrowska – możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem. A co najważniejsze, Ostrów Wielkopolski jako generator największego ruchu pasażerskiego w regionie, traci bezpośrednie połączenie koleją dużych prędkości zarówno z Wrocławiem, jak i z Poznaniem – powiedziała na wstępie prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek.

Sprzeciw od 2019 roku

Jak podkreśliła, zaproponowana koncepcja „uderza w żywotne interesy naszego miasta”. – Dlatego sprzeciwiamy się dokonywanemu na naszych oczach rozbiorowi ostrowskiego węzła kolejowego – zaznaczyła.

Miasto już w czerwcu 2019 roku wystosowało apel mający na celu skłonienie twórców projektu do uwzględnienia korekty przebiegu, która miałaby zapewnić mieszkańcom Ostrowa dostęp do linii kolei dużych prędkości w kierunku Poznania, Wrocławia i Łodzi. Kolejny apel, tym razem skierowany m.in. do marszałków Sejmu RP i Senatu RP, a także Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka i parlamentarzystów został wysłany na początku lutego 2020 roku.

– Podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego chcemy przedstawić apel rady do premiera i ministra infrastruktury ws. zmian przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. Chcemy przedstawić pod obrady apel rady miejskiej Ostrowa do premiera i ministra infrastruktury ws. zmiany przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. W nadzwyczajnym trybie zwołać radę aglomeracji kalisko-ostrowskiej, przedłożyć ten temat i przedstawić punkt widzenia Ostrowa i powiatu ostrowskiego odnośnie tego projektu. Chcemy zorganizować duże spotkanie zarówno z parlamentarzystami z regionu, jak i samorządowcami z naszego terenu, aby omówić proponowany przebieg, a przede wszystkim uzmysłowić, co to oznacza dla Ostrowa. Ten przebieg wyklucza ostrowski węzeł ze strategicznych połączeń i wyklucza mieszkańców komunikacyjnie i społecznie – powiedziała Beata Klimek.

Jak podkreśliła, jest jeszcze czas, aby prosić o wsparcie odpowiedzialnych za przedstawiony projekt.

CZYTAJ: 10 szprych. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pojedziemy 250 km/h?

Wykluczenie około miliona pasażerów

Głos w tej sprawie zabrała także obecna na konferencji senator Ewa Matecka z Koalicji Obywatelskiej, która podkreśliła, że zaproponowany przebieg linii przebiegający przez część południowej Wielkopolski jest „skrajnie niekorzystny i wyklucza około 40 tysięcy mieszkańców oraz około milionowy strumień pasażerów, który w ciągu roku generuje ostrowski węzeł”. – Proszę pamiętać, że Ostrów to również 140 lat tradycji kolejnictwa. Biorąc pod uwagę całą historię tworzenia szlaków kolei dużych prędkości, w latach 2005 i 2006 powstała kolejna koncepcja przedstawiająca kilka wariantów, w tym warianty przebiegające właśnie przez Aglomerację Kalisko-Ostrowską w pobliżu Ostrowa Wielkopolskiego bądź przez sam Ostrów Wielkopolski – wyjaśniła parlamentarzystka, a do niedawna wiceprezydent Ostrowa.

Jak podkreśliła, w latach 2005 i 2006 odbyły się pierwsze konsultacje społeczne w tej sprawie. W tamtym czasie samorządy miejskie – jak przypomniała – same sfinansowały badania uwzględniające interesy gospodarczy i społeczny mieszkańców terenów, przez które miałaby przebiegać ta kolej. – Jest to koncepcja, która w 2013 roku została uzgodniona wspólnie przez wiele resortów i wojewodów. Ta najbardziej optymalna koncepcja została przekazana do dyspozycji dalszego wykorzystania przez PKP PLK – wyjaśniła.

Jej zdaniem zarówno ta spółka, jak i władze Centralnego Portu Komunikacyjnego, mając do dyspozycji te dokumenty, „zaskakują nas w 2020 roku całkiem inną koncepcją”. – Jest ona absolutnie niekorzystna, wykluczająca i zaprzeczająca wszystkim wcześniejszym ustaleniom – dodała, deklarując jednocześnie poparcie dla władz samorządowych Ostrowa Wielkopolskiego i powiatu ostrowskiego. – Będę w każdym momencie i w każdej chwili uczestniczyła w rozmowach i popierała dążenie do przywrócenia tego wariantu optymalnego i najbardziej korzystnego dla południowej Wielkopolski, a szczególnie dla Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, która nie wyklucza nas z kolei dużych prędkości na trasie Poznań – Ostrów Wielkopolski – Wrocław – zapowiedziała senator KO.

CZYTAJ: W 35 minut z Poznania do Kalisza? Dzięki powstaniu CPK ma być to możliwe

Zielona Góra zamiast Poznania i Wrocławia?

Parlamentarzystka zapowiedziała jednocześnie, że obecny projekt zakłada przebieg kolei przez Ostrów, ale w ramach połączenia z Zieloną Górą, co nie jest w tej chwili priorytetem dla mieszkańców regionu. W tej sprawie wypowiedział się także starosta Paweł Rajski. Jego zdaniem taki pomysł skomunikowania powiatu „rzutuje na cały jego rozwój”. Od wielu lat jako powiat przywiązujemy dużą uwagę do rozwoju szkolnictwa. Zwłaszcza szkolnictwa zawodowego. My kierunków kolejarskich w naszym Zespole Szkół Budowlano-Energetycznych nie odtworzyliśmy dla tradycji tylko dla dalszego rozwoju – zakomunikował starosta.

Zwrócił też uwagę na uczelnie wyższe, które najczęściej wybiera ostrowska młodzież. To właśnie szkoły we Wrocławiu i w Poznaniu, a więc w miastach, które z Ostrowem Wielkopolskim – zgodnie z założeniami aktualnej koncepcji budowy kolei dużych prędkości – miałyby nie zostać odpowiednio skomunikowane. – To jest oczywiście dla nas informacja świeża. Pewnie spotkamy się z samorządowcami i będzie to temat do dyskusji. Wydawało mi się, że koncepcja z minionego czasu była uzgodniona, a i tak wywoływała wiele emocji, bo każdy dbał, aby jego interesy zostały zrealizowane. I jako samorządowcy wykazaliśmy tę dojrzałość, że ta koncepcja została wypracowana i aglomeracja uwzględniła zaistniałą sytuację. I nagle na stole pojawia się zupełnie nowy projekt, który – trzeba powiedzieć – jest dla nas bardzo niekorzystny – podkreślił starosta ostrowski.

Jego zdaniem należy zrobić wszystko, aby przekonać decydentów, że to, co zostało wykonane przed laty, nie jest złe. – Są propozycje dobre i bardzo dobre. Ta propozycja jest propozycją dobrą i jako Paweł Rajski, starosta ostrowski w pełni się za nią opowiadam. Uważam, że nie powinniśmy odpuszczać tego tematu i postarać się dla tradycji, ale przede wszystkim dla rozwoju zrobić wszystko, aby tę niekorzystną koncepcję zmienić – dodał.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Poseł Szczepański o szybkiej kolei: „Rodzi się pytanie, ile by trzeba było wyburzyć w Ostrowie, żeby ta kolej wjechała”

Pomoc mieszkańców

Także mieszkańcy mogą pomóc w wyrażeniu sprzeciwu, co do zaproponowanej w styczniu koncepcji przebiegu trasy kolei dużych prędkości. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, w ramach których każdy może wysłać swoje stanowisko do władz Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wystarczy wejść na stronę CPK bądź kliknąć bezpośrednio w ten link, który przekieruje do formularza. Za jego pośrednictwem można wyrazić stanowisko w sprawie budowy tzw. osi mającej przebiegać przez południową Wielkopolskę. Trasa, o której mowa to ciąg nr 9, linia nr 85 (arkusz 5 oraz 6).

ZOBACZ ZAPIS WIDEO Z KONFERENCJI PRASOWEJ

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMyśl globalnie, kupuj lokalnie. Być locavore
Następny artykułForeigner w Polsce. Poznaliśmy support