Projekt przebiegu linii kolei dużych prędkości wzbudza ogromne emocje. Władze samorządowe Ostrowa Wielkopolskiego postanowiły się zjednoczyć, by walczyć o zmianę koncepcji przebiegu zaproponowanego wariantu. Aby to ogłosić, we wtorek zorganizowano konferencję prasową z udziałem prezydent Ostrowa Beaty Klimek, starosty ostrowskiego Pawła Rajskiego i Senator RP Ewy Mateckiej. Trwają też konsultacje społeczne, więc każdy mieszkaniec może wyrazić swoje zdanie, a także zgłosić uwagi i wskazówki dotyczące projektu przebiegu linii.
Oburzenie samorządowców wywołało zaprezentowane 22 stycznia 2020 roku strategiczne studium lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obrazuje nowy przebieg linii kolei dużych prędkości, a więc tzw. dziesięciu szprych, które mają prowadzić do CPK z różnych kierunków Polski. – Pierwotnie wprowadzona koncepcja linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, którą zaprezentowano nam w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych. Niestety, poprzez proponowaną w tym projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, tracimy – jako południowa Wielkopolska oraz Aglomeracja Kalisko-Ostrowska – możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem. A co najważniejsze, Ostrów Wielkopolski jako generator największego ruchu pasażerskiego w regionie, traci bezpośrednie połączenie koleją dużych prędkości zarówno z Wrocławiem, jak i z Poznaniem – powiedziała na wstępie prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek.
Sprzeciw od 2019 roku
Jak podkreśliła, zaproponowana koncepcja „uderza w żywotne interesy naszego miasta”. – Dlatego sprzeciwiamy się dokonywanemu na naszych oczach rozbiorowi ostrowskiego węzła kolejowego – zaznaczyła.
Miasto już w czerwcu 2019 roku wystosowało apel mający na celu skłonienie twórców projektu do uwzględnienia korekty przebiegu, która miałaby zapewnić mieszkańcom Ostrowa dostęp do linii kolei dużych prędkości w kierunku Poznania, Wrocławia i Łodzi. Kolejny apel, tym razem skierowany m.in. do marszałków Sejmu RP i Senatu RP, a także Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka i parlamentarzystów został wysłany na początku lutego 2020 roku.
– Podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego chcemy przedstawić apel rady do premiera i ministra infrastruktury ws. zmian przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. Chcemy przedstawić pod obrady apel rady miejskiej Ostrowa do premiera i ministra infrastruktury ws. zmiany przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. W nadzwyczajnym trybie zwołać radę aglomeracji kalisko-ostrowskiej, przedłożyć ten temat i przedstawić punkt widzenia Ostrowa i powiatu ostrowskiego odnośnie tego projektu. Chcemy zorganizować duże spotkanie zarówno z parlamentarzystami z regionu, jak i samorządowcami z naszego terenu, aby omówić proponowany przebieg, a przede wszystkim uzmysłowić, co to oznacza dla Ostrowa. Ten przebieg wyklucza ostrowski węzeł ze strategicznych połączeń i wyklucza mieszkańców komunikacyjnie i społecznie – powiedziała Beata Klimek.
Jak podkreśliła, jest jeszcze czas, aby prosić o wsparcie odpowiedzialnych za przedstawiony projekt.
CZYTAJ: 10 szprych. Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pojedziemy 250 km/h?
Wykluczenie około miliona pasażerów
Głos w tej sprawie zabrała także obecna na konferencji senator Ewa Matecka z Koalicji Obywatelskiej, która podkreśliła, że zaproponowany przebieg linii przebiegający przez część południowej Wielkopolski jest „skrajnie niekorzystny i wyklucza około 40 tysięcy mieszkańców oraz około milionowy strumień pasażerów, który w ciągu roku generuje ostrowski węzeł”. – Proszę pamiętać, że Ostrów to również 140 lat tradycji kolejnictwa. Biorąc pod uwagę całą historię tworzenia szlaków kolei dużych prędkości, w latach 2005 i 2006 powstała kolejna koncepcja przedstawiająca kilka wariantów, w tym warianty przebiegające właśnie przez Aglomerację Kalisko-Ostrowską w pobliżu Ostrowa Wielkopolskiego bądź przez sam Ostrów Wielkopolski – wyjaśniła parlamentarzystka, a do niedawna wiceprezydent Ostrowa.
Jak podkreśliła, w latach 2005 i 2006 odbyły się pierwsze konsultacje społeczne w tej sprawie. W tamtym czasie samorządy miejskie – jak przypomniała – same sfinansowały badania uwzględniające interesy gospodarczy i społeczny mieszkańców terenów, przez które miałaby przebiegać ta kolej. – Jest to koncepcja, która w 2013 roku została uzgodniona wspólnie przez wiele resortów i wojewodów. Ta najbardziej optymalna koncepcja została przekazana do dyspozycji dalszego wykorzystania przez PKP PLK – wyjaśniła.
Jej zdaniem zarówno ta spółka, jak i władze Centralnego Portu Komunikacyjnego, mając do dyspozycji te dokumenty, „zaskakują nas w 2020 roku całkiem inną koncepcją”. – Jest ona absolutnie niekorzystna, wykluczająca i zaprzeczająca wszystkim wcześniejszym ustaleniom – dodała, deklarując jednocześnie poparcie dla władz samorządowych Ostrowa Wielkopolskiego i powiatu ostrowskiego. – Będę w każdym momencie i w każdej chwili uczestniczyła w rozmowach i popierała dążenie do przywrócenia tego wariantu optymalnego i najbardziej korzystnego dla południowej Wielkopolski, a szczególnie dla Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, która nie wyklucza nas z kolei dużych prędkości na trasie Poznań – Ostrów Wielkopolski – Wrocław – zapowiedziała senator KO.
CZYTAJ: W 35 minut z Poznania do Kalisza? Dzięki powstaniu CPK ma być to możliwe
Zielona Góra zamiast Poznania i Wrocławia?
Parlamentarzystka zapowiedziała jednocześnie, że obecny projekt zakłada przebieg kolei przez Ostrów, ale w ramach połączenia z Zieloną Górą, co nie jest w tej chwili priorytetem dla mieszkańców regionu. W tej sprawie wypowiedział się także starosta Paweł Rajski. Jego zdaniem taki pomysł skomunikowania powiatu „rzutuje na cały jego rozwój”. – Od wielu lat jako powiat przywiązujemy dużą uwagę do rozwoju szkolnictwa. Zwłaszcza szkolnictwa zawodowego. My kierunków kolejarskich w naszym Zespole Szkół Budowlano-Energetycznych nie odtworzyliśmy dla tradycji tylko dla dalszego rozwoju – zakomunikował starosta.
Zwrócił też uwagę na uczelnie wyższe, które najczęściej wybiera ostrowska młodzież. To właśnie szkoły we Wrocławiu i w Poznaniu, a więc w miastach, które z Ostrowem Wielkopolskim – zgodnie z założeniami aktualnej koncepcji budowy kolei dużych prędkości – miałyby nie zostać odpowiednio skomunikowane. – To jest oczywiście dla nas informacja świeża. Pewnie spotkamy się z samorządowcami i będzie to temat do dyskusji. Wydawało mi się, że koncepcja z minionego czasu była uzgodniona, a i tak wywoływała wiele emocji, bo każdy dbał, aby jego interesy zostały zrealizowane. I jako samorządowcy wykazaliśmy tę dojrzałość, że ta koncepcja została wypracowana i aglomeracja uwzględniła zaistniałą sytuację. I nagle na stole pojawia się zupełnie nowy projekt, który – trzeba powiedzieć – jest dla nas bardzo niekorzystny – podkreślił starosta ostrowski.
Jego zdaniem należy zrobić wszystko, aby przekonać decydentów, że to, co zostało wykonane przed laty, nie jest złe. – Są propozycje dobre i bardzo dobre. Ta propozycja jest propozycją dobrą i jako Paweł Rajski, starosta ostrowski w pełni się za nią opowiadam. Uważam, że nie powinniśmy odpuszczać tego tematu i postarać się dla tradycji, ale przede wszystkim dla rozwoju zrobić wszystko, aby tę niekorzystną koncepcję zmienić – dodał.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Poseł Szczepański o szybkiej kolei: „Rodzi się pytanie, ile by trzeba było wyburzyć w Ostrowie, żeby ta kolej wjechała”
Pomoc mieszkańców
Także mieszkańcy mogą pomóc w wyrażeniu sprzeciwu, co do zaproponowanej w styczniu koncepcji przebiegu trasy kolei dużych prędkości. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, w ramach których każdy może wysłać swoje stanowisko do władz Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wystarczy wejść na stronę CPK bądź kliknąć bezpośrednio w ten link, który przekieruje do formularza. Za jego pośrednictwem można wyrazić stanowisko w sprawie budowy tzw. osi mającej przebiegać przez południową Wielkopolskę. Trasa, o której mowa to ciąg nr 9, linia nr 85 (arkusz 5 oraz 6).
ZOBACZ ZAPIS WIDEO Z KONFERENCJI PRASOWEJ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS