Stawka rządowego dofinansowania wynosi 1 zł za przejechany kilometr. Odpowiedzialne za publiczny transport zbiorowy samorządy muszą od siebie dorzucić jeszcze 3 zł. Jak informuje Prawo.pl, w wielu gminach połączenia autobusowe – zarówno z miastem powiatowym, jak i miastem wojewódzkim, nadal nie zostały przywrócone. Powód jest prosty: samorządów nie stać na dopłaty.
O problemach w likwidacji białych plam w transporcie lokalnym wie już Ministerstwo Infrastruktury, które nie wyklucza zmian w programie wsparcia. W 2020 roku przewozy regionalne z wykorzystaniem środków funduszu będą realizowane na obszarze 964 gmin w całej Polsce. Na ten cel z budżetu przeznaczono łącznie 800 mln zł (w ubiegłym roku było to 300 mln zł).
Podczas ostatniego posiedzenia zarządu Związku Powiatów Polskich wskazywano na konieczność zwiększenia dofinansowania do wozokilometra (jednostka miary długości drogi przebytej przez autobus w określonym czasie, używana do rozliczeń przewoźników ze zleceniodawcami przewozów). Obecne wsparcie ze strony rządu (1 zł) pokrywa zaledwie 1/4 kosztów poza obszarami miejskimi.
Argumentowano również za klaryfikacją przepisów prawa, które będą jednoznacznie wskazywać odpowiedzialność za zadania związane z transportem zbiorowym. W 2020 roku do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych złożono 253 wnioski, a dopłatą objęto 1741 linii komunikacyjnych.
Pełen tekst wywiadu: https://www.prawo.pl/samorzad/przywracanie-polaczen-autobusowych-rzad-dofinansowuje-ale-to,497764.html
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS