A A+ A++

We wtorek 11 lutego odbyło się w Warszawie spotkanie z Fabianem Francois, jednym z głównych specjalistów firmy Bridgestone i prawdziwą skarbnicą wiedzy o oponach. Wzięli w nim udział nie tylko przedstawiciele mediów motocyklowych, ale też członkowie teamów wyścigowych oraz dystrybutorzy opon.

Fabian Francois to pochodzący z Belgii inżynier i manager zajmujący się w Bridgestone całościowym rozwojem kolejnych modeli opon motocyklowych – od pomysłu i projektu, aż do etapu produkcji. Jest on również aktywnym zawodnikiem oraz szefem własnego zespołu wyścigowego. Można więc powiedzieć, że jest kimś w rodzaju grającego trenera. O motocyklowych gumach wie dosłownie wszystko i żadne pytanie z tego obszaru nie jest w stanie go zaskoczyć. Jako rozchwytywany specjalista jest na co dzień trudno dostępny, tym bardziej ucieszyła nas możliwość wzięcia udziału w prowadzonym przez niego szkoleniu. 

NAS Analytics TAG

Fabian zaczął od przypomnienia podstaw budowy opon motocyklowych oraz ich podziału ze względu na konstrukcję i zastosowanie. Przedstawił też proces projektowania i testowania opon w specjalnym ośrodku firmy Bridgestone. Pracuje tam m.in. opatentowana maszyna testująca z tysiącami czujników, skracająca cały proces z miesięcy do kilku dni. Wszystkie opony motocyklowe tej firmy produkowane są w Japonii, w fabryce w Nasu, wyłącznie ze sztucznego kauczuku. Finalną inspekcję gotowych produktów wykonują nie tylko maszyny, ale też wykwalifikowani pracownicy, którzy w ciągu 8 sekund na każdą oponę są w stanie wykryć drobne nieprawidłowości.

Z dużą przyjemnością przysłuchiwaliśmy się rozmowom Fabiana Francois z obecnymi na szkoleniu uczestnikami z branży wyścigowej, m.in. członkami ekipy technicznej polskiego zespołu Rabin Racing. Omawiano m.in. charakterystyki europejskich torów oraz polecane na poszczególne z nich rodzaje mieszanek. Okazuje się, że w Europie praktycznie nie ma torów o dużej przyczepności, takich jak Sepang, Motegi czy Phillip Island – wszystkie są zimne i gładkie. Na niektórych z nich, np. Oschersleben, wybiera się w zasadzie zawsze mniejsze zło. Omawiano też wpływ zastosowanego ciśnienia na zachowanie, punktowe nagrzewanie i zużycie opon torowych. Fabian zaprezentował również kilka przykładów nietypowego, przedwczesnego zużycia, związanego z nieprawidłowymi ustawieniami motocykla lub pozycji kierowcy.  

Garść ciekawych informacji zebrali także obecni przedstawiciele sklepów i dystrybutorów opon. Fabian szczegółowo omówił warunki bezpiecznego składowania, które jest kluczowe dla zachowania wszystkich właściwości opony przez długi czas. Wspomniał przy okazji o przypadłości znanej jako “DOT-obsesja”, na którą cierpią głównie klienci z rynków Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii, którzy kupując opony w styczniu-lutym, żądają już egzemplarzy z bieżącego roku produkcji. Przedstawił sprawę jasno – opony Bridgestone zachowują wszystkie swoje parametry przez 5 lat, a fabryka może wysyłać do dystrybutorów opony maksymalnie dwuletnie. Najważniejsze jest ich odpowiednie przechowywanie, z czego największą rolę, zwłaszcza w przypadku delikatnych opon wyścigowych, gra temperatura. 

W szkoleniu wzięli również udział nasi koledzy dziennikarze z kilku motocyklowych redakcji. Mogliśmy spytać o rzeczy związane z eksploatacją naszych prywatnych i testowych maszyn. Całościowe spojrzenie na temat opon, jakie zaprezentował nam Fabian, pozwoli nam coraz bardziej kompetentnie tworzyć materiały na ich temat. Dobór i eksploatacja opon jest jak balansowanie na jednokołowym rowerku – liczy się właściwa kombinacja wielu różnych elementów, takich jak właściwy model, ciśnienie, ustawienie zawieszenia, geometria, a także pozycja kierowcy. Z nieprawidłowego użytkowania bierze się bowiem wiele mitów na temat poszczególnych modeli opon różnych producentów.

Dziękujemy firmie Bridgestone za możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia Fabiana Francois. Przyda się nam wszystkim!

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRemont stacji PKP: skandal czy wszystko pod kontrolą?
Następny artykułMazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy zaprasza filmowców!