Wymagania bezpieczeństwa w Unii Europejskiej już obowiązują
Od lipca 2024 roku obowiązuje przełomowe rozporządzenie Unii Europejskiej – General Safety Regulation (GSR2). Nakłada ono na producentów samochodów obowiązek wyposażania wszystkich nowych pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Regulacja ta stanowi kluczowy element w strategii poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Rozporządzenie GSR2 zostało wdrożone w dwóch etapach.
- Pierwszy, rozpoczęty w lipcu 2022 roku, objął wszystkie nowo homologowane w UE samochody.
- Od lipca 2024 roku wymogi muszą spełniać absolutnie wszystkie nowe pojazdy sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, niezależnie od daty homologacji.
Stan bezpieczeństwa na polskich drogach
Statystyki wypadków w Polsce stanowią jeden z głównych argumentów potwierdzających konieczność wprowadzenia nowych regulacji:
- 1 893 ofiary śmiertelne w 2023 roku
- 52 ofiary na milion mieszkańców (przy średniej UE wynoszącej 46)
- Wzrost liczby ofiar w porównaniu z rokiem 2022
- Prawie 10% wszystkich ofiar śmiertelnych w UE to ofiary wypadków w Polsce
W całej Unii Europejskiej w 2023 roku na drogach zginęło 20 400 osób według danych Komisji Europejskiej. Mimo że w ostatniej dekadzie obserwowano spadek liczby ofiar śmiertelnych w Polsce, to statystyki wciąż pozostają na niepokojąco wysokim poziomie.
Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa według GSR2
Systemy już wcześniej stosowane
Część wymaganych systemów była już powszechnie stosowana, szczególnie w autach z wyższych segmentów:
- AEB (system awaryjnego hamowania)
- Systemy monitorowania ciśnienia w oponach
- Kamery i czujniki cofania
Nowe obowiązkowe rozwiązania
Rozporządzenie wprowadza również bardziej zaawansowane systemy:
- Kamera na podczerwień monitorująca stan kierowcy i poziom jego koncentracji
- Rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka – Event Data Recorder) zapisujący:
- Aktualna prędkość pojazdu
- Obroty silnika
- Stan systemów bezpieczeństwa (ABS i ESP)
Dane z rejestratorów zdarzeń są odpowiednio zabezpieczone i mogą być wykorzystywane przez policję oraz ubezpieczycieli w celu analizy przyczyn wypadków.
Wpływ nowych regulacji na ceny samochodów
Prognozowane podwyżki
Eksperci Automarket.pl przewidują znaczące zmiany cenowe:
- Wzrost cen o 10-15% w 2025 roku
- Stopniowe wprowadzanie podwyżek przez producentów
- Większy wzrost cen w segmencie aut ekonomicznych
“W dłuższej perspektywie obowiązkowe stosowanie dodatkowych rozwiązań bezpieczeństwa jest słuszne i korzystne, z pewnością zmniejszy liczbę kolizji i wypadków. Wyraźny spadek statystyk zobaczymy jednak dopiero za kilka lat. Szybciej pojawi się inny efekt regulacji GSR2 – wzrost cen samochodów w 2025 roku”
– komentuje Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu platformy Automarket.pl
Według szacunków Unii Europejskiej, do 2038 roku nowe systemy bezpieczeństwa pomogą:
- Uniknąć 140 000 poważnych wypadków
- Uratować życie ponad 25 000 osób
Reakcja rynku na nowe przepisy
Badania pokazują, że 15% ankietowanych internautów planuje zakup samochodu w ciągu najbliższego roku. Część kupujących przyspiesza decyzję o zmianie auta, chcąc uniknąć wyższych cen w 2025 roku. Widoczny jest również wzrost zainteresowania leasingiem i wynajmem długoterminowym tej jesieni.
Dodatkowe czynniki wpływające na wzrost cen
Wprowadzenie GSR2 to nie jedyny element wpływający na ceny samochodów:
Zmiany w produkcji
- Przestawianie fabryk na produkcję pojazdów elektrycznych
- Duże inwestycje w nowe technologie produkcji
- Ograniczona dostępność wersji spalinowych
Trendy rynkowe
- Rosnące zainteresowanie hybrydami
- Utrzymujący się popyt na auta spalinowe
- Problem z dostępnością niektórych modeli
Adaptacja producentów do nowych wymogów
Reakcje producentów na nowe wymogi są zróżnicowane:
- Marki premium już wcześniej oferowały większość wymaganych systemów w standardzie
- Producenci aut ekonomicznych wprowadzili znaczące modyfikacje
- Wyposażenie dotychczas opcjonalne stało się standardem
- Zmiany w liniach produkcyjnych wpływają na dostępność niektórych modeli
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS