A A+ A++

Dacia Sandero z instalacją gazową jest obecnie najtańszym w użytkowaniu nowym samochodem w Niemczech. Przejechanie 1 km tym autem kosztuje właściciela 33,5 eurocenta czyli niespełna 1,46 zł. Do tej marki należy także jedyny elektryk w liczącej ponad trzydzieści samochodów czołówce zestawienia najtańszych w eksploatacji aut w Niemczech. Ogólnie w kategorii marek bezkonkurencyjna okazuje się właśnie Dacia.

ADAC opublikowało liczące aż 1200 modeli zestawienie kosztów eksploatacji większości z oferowanych obecnie w Niemczech nowych samochodów. To prawdziwa kopalnia wiedzy dla wszystkich, którzy planują w najbliższym czasie zakup nowego pojazdu. Może się też przydać przy wyborze auta używanego, bo wiele z uwzględnionych w rankingu modeli oferowanych jest od dłuższego czasu. 

Najtańsze w eksploatacji samochody. Niemcy wszystko policzyli

Co ważne, nie chodzi jedynie o zestawienie cen zakupu czy zużycia paliwa. Niemcy – z typową dla siebie skrupulatnością – uwzględnili niemal wszystkie możliwe do skalkulowania wydatki. Po uwagę wzięto więc m.in.: utratę wartości (na bazie notować Deutsche Automobil Treuhand), zużycie paliwa, koszty serwisowania, ubezpieczenie, podatek drogowy, wydatki związane z typowymi naprawami (np. tarcze i klocki hamulcowe).

Z perspektywy polskich nabywców na wynik rzutować może niemiecki podatek drogowy i wyższe niż w Polsce koszty ubezpieczenia. Z drugiej strony, specjaliści ADAC w swoich rachunkach wzięli nawet pod uwagę takie kwestie, jak stawki godzinowe w ASO poszczególnych producentów, wymianę opon (uwaga na nietypowe rozmiary!) i częstotliwość przeglądów.

W obliczeniach uwzględniono też np. jednorazową wymianę akumulatora, dolewki AdBlue do diesli, a nawet koszty drobnych napraw w rodzaju wymiany żarówek. Ostateczne założenie było proste. Kupujemy fabrycznie nowe auto i jeździmy nim przez kolejnych pięć lat, aż do osiągniecia 75 tys. km. To – zbliżone do polskich warunków eksploatacji – 15 tys. km rocznie. Wyniki? 

Dacia zdeklasowała konkurencję. Ile naprawdę kosztuje nas samochód?

Biorąc pod uwagę całkowite koszty posiadania pojazdu za zwycięzcę liczącego około 1200 pojazdów rankingu ADAC uznać można Dacię. Co ważne, wynik nie jest wyłącznie efektem niskich cen czy kosztów tankowania (większość modeli z fabryczną instalacją LPG), ale też wysokich wartości rezydualnych.

Przykładowo – miesięczna utrata wartości nowej Dacii Duster z silnikiem 1.0 i fabryczną instalacją gazową to – zdaniem ADAC – 200 euro. Dla porównania, w przypadku bazowego Peugeota 2008 1.2 l utrata wartości to 317 euro, a Renault Captur TCe LPG Evolution – 262 euro. Podobnie – około 265 euro – tracić będziemy miesięcznie na Skodzie Kamiq 1.0 TSI Essence, aż 346 euro – na Suzuki Vitarze. 

Ostatecznie najtańszym w eksploatacji nowym autem w Niemczech okazała się bazowa wersja Dacii Sandero TCe  ECO-G Essential (z instalacją gazową). Uwzględniając całokształt kosztów, pokonanie 1 km tym pojazdem kosztuje obecnie 32,2 eurocenta. Zaraz za nią pojawił się – jedyny w pierwszej trzydziestce elektryk – bazowa odmiana Dacii Spring z wynikiem 33,5 eurocenta za kilometr. Zbliżone wyniki zanotowały też: Dacia Sandero SCe 65 Essential – 33,8 eurocenta za km Dacia Sandero Steepway TCe 100 ECO-G Essential – 34,9 eurocenta za km W każdym przypadku oznacza to, że jeden przejechany autem kilometr kosztuje na między 1,4 a 1,6 zł. Warto też odnotować świetny wynik nowej Dacii Duster ECO-G Essential. Rezultat – 39,1 eurocenta za km oznacza, że każdy kilometr przejechany takim autem kosztuje nasz niespełna 1,7 zł.

Lista najtańszych w utrzymaniu samochodów. To jak wizyta w muzeum

Zestawienie najtańszych w eksploatacji samochodów w Niemczech to bardzo ciekawa lektura, zwłaszcza zwłaszcza w kontekście zapowiadanych na początek roku korekt cenników wynikających z nowych kar za emisję CO2. Śmiało prognozować można, że wiele z aut sklasyfikowanych na szczycie listy wkrótce zniknie z oferty. Wśród najtańszych w utrzymaniu samochodów znajdziemy np. takie modele jak.:

  • Mitsubishi Space Star 1.2 l Basis – 35,5 eurocenta za km (w ofercie od 2012 roku)
  • Mazda 2 1.5 l SKYACTIV-G 75 Prime-Line – 37 eurocentów za km (w ofercie od 2014 roku)
  • Hyundai i10 1.0 l Select – 38,8 eurocenta za km (w ofercie od 2015 roku, silnik z poprzednika)
  • Hyundai i10 1.2 l Trend – 41,7 eurocenta za km Kia Picanto 1.0 l Edition 7 – 37,6 eurocenta za km (w ofercie od 2017 roku, silnik z poprzednika)
  • Kia Picanto 1.2 l Vision – 39,2 eurocenta za km 
  • Fabia 1.0 l MPI Essence – 39,9 eurocenta za km (w ofercie od 2021, silnik z poprzednika) 
  • Volkswagen Polo 1.0 l – 39,3 eurocenta za km (w ofercie od 2017 roku, silnik z poprzednika). 

Nie obyło się też bez pewnych zaskoczeń. Przykładowo – po … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNBA: Koniec sezonu dla De’Anthony’ego Meltona
Następny artykułНідерланди перекинули F-16 до Румунії, де тренуються пілоти ЗСУ