UOKiK, po interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie stosowania przez Ryanair tzw. overbookingu – podał RPO.
“(…)Prezes UOKiK postanowił o wszczęciu postępowania wyjaśniającego mającego na celu wstępne ustalenie, czy w związku z praktykami przewoźnika lotniczego Ryanair stosowanymi wobec pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład, nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów” – napisał UOKiK w piśmie do RPO.
“Przedmiotowe postępowanie w chwili obecnej dotyczy jedynie możliwego naruszenia przepisów Rozporządzenia przez stosowaną przez Przewoźnika treść formularzy elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (dotyczą jedynie odwołania lub opóźnienia lotu). Ponadto, formularz refundacji dostępny na stronie internetowej Przewoźnika także nie przewiduje opcji: „odmowa przyjęcia na pokład” a jedynie opcje: „Odwołany lot”, „Lot opóźniony > 5 godziny i nie będę podróżować”, „Wniosek o zwrot podatku rządowego (za niewykorzystany lot), „Śmierć klienta mającego rezerwację podróży lub członka najbliższej rodziny)” – dodaje Urząd.
UOKiK, odpowiadając na pytanie RPO o możliwość „ogólnego zbadania problematyki praw pasażera w ruchu lotniczym w kontekście ochrony konsumenckiej” wyjaśnia, że Prezes UOKiK na bieżąco analizuje sygnały o nieprawidłowościach dotyczących działań przewoźników lotniczych, pod kątem ewentualnego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów czy też stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów.
“W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości, Prezes UOKiK podejmuje stosowne działania mające na celu ich wyeliminowanie, zgodnie z kompetencjami przewidzianymi ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie, poza postępowaniem w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prowadzonym wobec Enter Air Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Prezes Urzędu prowadzi dwa postępowania właściwe wobec przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd. z siedzibą w Budapeszcie (w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz w sprawie o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone)’ – podaje Urząd. (PAP Biznes)
map/ gor/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS