W obliczu zmian zachodzących w mózgu, umyśle i ciele nastolatek zaczyna doświadczać sprzecznych impulsów i pragnień. Trudno mu rozmawiać o swoich uczuciach, bo nie wie, czy to, co przeżywa i czuje, zostanie zaakceptowane przez rówieśników i dorosłych.
Doskonale przedstawiono to w bajce “W głowie się nie mieści 2”. Oto centrum sterowania – mózg, na którego czele stoi Radocha w towarzystwie podstawowych emocji (Strach, Smutek, Złość, Odraza). Zostaje zburzone, a władzę próbuje przejąć Obawa, która przyprowadza Wstyd, Zazdrość i Olewkę. Riley, tak jak każdy inny nastolatek, musi nauczyć się nowego sposobu funkcjonowania, który będzie bardziej dojrzały, integrujący w sobie przeciwstawne impulsy i pragnienia, oraz stworzyć nowe, dojrzalsze schematy poznawcze na temat siebie i świata.
Erik Erikson (amerykański psychoanalityk i psycholog rozwoju człowieka) etap dojrzewania nazywa czasem moratorium, czyli poszukiwania własnej tożsamości, ta dziecięca bowiem już “nie pasuje”, a dojrzała – nie została jeszcze osiągnięta. W procesie eksperymentowania i doświadczania różnych ról społecznych nastolatkom często towarzyszą wstyd i obawa: czy to, co przeżywają, myślą i czują, zostanie dobrze odebrane i zaakceptowane przez rówieśników i dorosłych? Nastolatek musi też zmierzyć się z tym, że jego dziecięcy sposób myślenia o sobie samym nie jest już adekwatny z powodu zachodzących zmian.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS