A A+ A++

Sauber od początku stał przed wyborem między doświadczeniem a młodością. Szwajcarska ekipa, która w 2026 roku przekształci się w fabryczny zespół Audi, wybrała młodość, dlatego to Valtteri Bottas opuści zespół pod koniec roku, a jego miejsce zajmie lider mistrzostw F2, Gabriel Bortoleto.

Dzięki zatrudnieniu 20-latka, Brazylia znów może być dumna posiadając swojego kierowcę w jednym z zespołów F1. Odkąd Felipe Massa zakończył starty pod koniec 2017 roku, Bortoleto dołączy do pozostałych legend z Ameryki Południowej takich jak: Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna, Nelson Piquet, czy Rubens Barrichello.

Wydaje się, że w Sauberze, który poświęci następny sezon na przygotowania do roku 2026, kiedy zaczną obowiązywać nowe regulaminy techniczne F1, Bortoleto będzie miał idealne warunki rozwoju. W środowisku bez presji będzie mógł nauczyć się swojego fachu korzystając także z doświadczeń Nico Hulkenberga.

Czytaj również:

Rozwój kariery Gabriela Bortoleto

Po tym jak ścigał się gokartami, zarówno w Brazylii, jak i Europie, po raz pierwszy zasiadł w kokpicie jednomiejscowego bolidu w 2020 roku. We włoskiej F4 z Premą zajął piąte miejsce w sezonie i od razu awansował do Formuły Regional European Championship.

Brazylijczyk dołączył do zespołu FA Racing Fernando Alonso i zajął 15. miejsce w klasyfikacji generalnej. Najważniejszym momentem tego sezonu było zajęcie drugiego miejsca na Red Bull Ring. Bortoleto utrzymywał kontakt z Alonso za pośrednictwem swojej stajni menedżerskiej A14, ale przeszedł do bardziej konkurencyjnego składu R-ace GP, aby zająć szóste miejsce w klasyfikacji generalnej w swoim drugim sezonie, zdobywając dwa zwycięstwa w Spa i Barcelonie.

Sezon 2023 to kolejny awans na wyścigowej drodze Bortoleto i podpisanie umowy z Tridentem na starty w F3. Młody kierowca nic nie robił sobie z mocnej konkurencji w postaci zawodników Premy i w sezonie pełnym rywalizacji zaczął wygrywać wyścigi zdobywając tytuł w swoim debiucie.

Zyskując wsparcie McLarena, który natychmiast zgarnął go do swojego juniorskiego zespołu, w swoim pierwszym sezonie w F2, Bortoleto dołączył do ekipy Invicta Racing. Invicta rozpoczęła sezon jednak wolniej w porównaniu do takich zespołów jak Campos, czy Rodin.

Brazylijczyk pokazał się z dobrej strony w Bahrajnie zdobywając punkty w obu wyścigach. Jednak seria czterech wyścigów bez punktów wydawała się położyć kres jego nadziejom na tytuł w pierwszym roku startów w F2.

Bortoleto przełamał pecha zdobywając w maju pole position na Imoli i zajął drugie miejsce w niedzielnym wyścigu. Dopiero pod koniec czerwca odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w F2, które miało miejsce na Red Bull Ring.

Gabriel Bortoleto, Invicta Racing

Autor zdjęcia: Formula Motorsport Ltd

Jednak najbardziej imponujące było zwycięstwo w wyścigu na Monzie, do którego Bortoleto ruszył z 22. pozycji na starcie. Pochodzący z Sao Paulo kierowca awansował na 14. miejsce pod koniec piątego okrążenia, a następnie wysunął się na prowadzenie, kiedy jego koledzy jadący na miękkich oponach z przodu zjechali wcześniej do boksów. Kiedy Hauger wpadł w poślizg na pierwszym zakręcie, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Bortoleto zjechał wtedy do boksów i wrócił na tor na szóstym miejscu, a następnie po serii szybkich przejazdów objął prowadzenie i ostatecznie odniósł sensacyjne zwycięstwo.

Obecnie Bortoleto jest liderem serii F2 (dawniej GP2) i przed dwoma ostatnimi rundami w Katarze i Abu Zabi ma 4,5-punktową przewagę nad juniorem Red Bulla, Isackiem Hadjarem.

Jak Bortoleto zdobył miejsce w Sauberze?

Szwajcarski zespół ogłosił w kwietniu przejęcie Nico Hulkenberga z Haasa, ale w dalszym ciągu rozważał różne opcje dotyczące drugiego kierowcy, po tym jak główni kandydaci, Carlos Sainz i Esteban Ocon, podpisali umowy odpowiednio z Williamsem i Haasem.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy w roli drugiego kierowcy zespołu widziano obecnych zawodników Saubera, czyli Valtteriego Bottasa i Zhou Guanyu’a, ale pod uwagę brano także Micka Schumachera, Felipe Drugovicha, Theo Pourchaire’a oraz Franco Colapinto.

Gdy opcje wśród kierowców zaczęły się kończyć, Bottas wysunął się na prowadzenie w wyścigu o utrzymanie swojego miejsca, chociaż stałe postępy Bortoleto w F2 spowodowały, że Brazylijczyk znalazł się na celowniku Saubera i Audi.

Kolejną opcją był Liam Lawson, ale Nowozelandczyk zajął w końcu miejsce Daniela Ricciardo w RB. Wrażenie robiła także forma nowicjusza Franco Colapinto. Argentyńczyk wszedł do F1 jako następca Logana Sargeanta, ale od razu zrobił wrażenie w swoich pierwszych występach z Williamsem.

Ponieważ w 2025 roku nie było wolnego miejsca w zespole Grove, Vowles chciał pomóc Colapinto pozostać w stawce, ale rzekome zainteresowanie Helmuta Marko z Red Bulla najwyraźniej skomplikowało relacje z Sauberem.

Bottas, 10-krotny zwycięzca Grand Prix z Mercedesem, powiedział mediom podczas niedawnego GP Stanów Zjednoczonych, że uzgodnił warunki umowy o pozostaniu w Sauberze na następny sezon, ale nadal czeka na ostateczną decyzję szefa Audi Mattii Binotto.

Valtteri Bottas, Stake F1 Team KICK Sauber, with an engineer

Valtteri Bottas, Stake F1 Team KICK Sauber, with an engineer

Autor zdjęcia: Andrew Ferraro / Motorsport Images

Fin był przekonany, że można zawrzeć umowę, ale mijały miesiące, a zespół nie określał swojego stanowiska w tej sprawie. Chociaż pozycje w mistrzostwach tego nie pokazują, Bottas był znacznie lepszy od Zhou, ale skłonność szwajcarskiego zespołu mającego nadzieje na zdobycie pierwszego punktu do dziwnych strategii, przekreśliła szanse Bottasa.

Sauber widział występy Colapinto, Lawsona oraz Olliego Bearmana i uznał, że najlepiej byłoby wprowadzić do drużyny nowicjusza. Bortoleto ma jasne zadanie. Jeśli uda mu się dotrzymać kroku doświadczonemu Hulkenbergowi w pierwszym roku, będzie to znakiem, że jest kierowcą, który może powalczyć w przyszłości o najwyższe laury w F1.

Co mówią o Bortoleto?

Fernando Alonso wypowiada się o swoim protegowanym w samych superlatywach.

– To niesamowity talent i bardzo skromny chłopak. Poza tym jest pracowity i myślę, że dlatego w F2 i F3 zrobił tak duże postępy. Uważam też, że traktuje sprawy bardzo poważnie, co w tym wieku nigdy nie jest takie pewne.

Stella w Brazylii powiedział: – Chciałbym jeszcze raz przypomnieć, jak dobrą pracę wykonał w juniorskich seriach. – Dlatego myślę, że to normalne i naturalne, że zespoły F1 są zainteresowane zatrudnieniem go u siebie jako kierowcy i McLaren nie stanie mu na drodze do F1.

– To jest przyszłość młodych kierowców. Zawsze dobrze jest przyzwyczaić się do zespołu, popełnić błędy, zintegrować się i trochę zrozumieć samochód przed zmianą zasad, która wejdzie w 2026 roku – dodał.

Czytaj również:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułНа Рівненщині внаслідок наїзду потяга загинув літній чоловік
Następny artykułNiemcy nadal nie chcą samochodów elektrycznych. Wolą nawet diesle