Pod koniec października PEJ przyjął także strategię pozyskiwania elementów konstrukcyjnych o długim terminie dostaw, aby móc to odpowiednio zaplanować, co determinuje dotrzymywanie terminów. PEJ zamierza sama je zamawiać, ale za wybór dostawców ma odpowiadać amerykańskie konsorcjum. Na jakim jest etapie?
Na początku listopada na stronie firmy Bechtel pojawiła się rozmowa z Ahmetem Tokpinarem, wiceprezesem Bechtela i dyrektorem generalnym komercyjnej linii biznesowej energetyki jądrowej: – Zespół Bechtel-Westinghouse jest odpowiedzialny za opracowanie 467 elementów konstrukcyjnych, z których każdy reprezentuje część przyszłej elektrowni, która musi być zaprojektowana w pierwszej fazie. Do tej pory zakończyliśmy opracowanie 241 takich elementów. Oznacza to, że jesteśmy w połowie początkowej fazy projektowania, co sprawia, że jesteśmy na dobrej drodze, aby zakończyć ją zgodnie z planem do kwietnia 2025 r. – informuje Tokpinar.
W przypadku zamówień dla największych elementów konstrukcyjnych, jak turbiny parowe i generatory, które przekształcają ciepło z reaktora w energię elektryczną, oraz duże moduły konstrukcyjne, trwa ocena ofert. Wybór dostawców powinien nastąpić w w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Prace na lądzie i morzu
Najwięcej uwagi obecnie PEJ przywiązuje do budowy portu morskiego. Podobnie Amerykanie, którzy liczą, że Polacy przyspieszą te prace. – Konstrukcja morska do transportu morskiego wielkogabarytowych elementów elektrowni jądrowej (MOLF) musi być gotowa w 2027 r. lub najpóźniej w 2028 r., aby móc odbierać dostawy tych najcięższych komponentów – mówił Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Polska, na konferencji EuroPower 8 listopada.
W sierpniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na projektowanie konstrukcji MOLF (konstrukcja do morskiego transportu elementów elektrowni j … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS