Autostrada A2 będzie pierwszą tego typu drogą w Polsce, z niskoemisyjną nawierzchnią. Ponadto zdaniem wykonawcy nowa technologia przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa.
Autostrada A2 na odcinku Siedlce Południe (dawniej Swoboda) – Malinowiec (wykonawca informuje, że chodzi o odcinek od węzła Siedlce Zachód, ale to jednak niemożliwe z uwagi na to, że fragment od wspomnianego węzła do węzła Siedlce Południe został otwarty w sierpniu tego roku) będzie wyróżniać się specjalną nawierzchnią, która ma być bardziej przyjazna dla środowiska.
Firma Strabag, wykonawca odcinka A2, oraz firma Cement Ożarów, producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych zastosują na tym fragmencie nowy materiał – beton cementowy będzie zawierał materiał o obniżonym śladzie węglowym. Wykonawca odcinka wskazał, że dotychczas przy tworzeniu nawierzchni betonowych decydowano się na cement CEM I 42,5 R(N). Do realizacji tej inwestycji wykorzystano natomiast cement CEM II/B-S 42,5 R-NA. Jego kluczowym komponentem jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Jak wskazano, reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu.
Zastosowanie mielonego granulowego żużla wielkopiecowego przekłada się na ograniczenie śladu węglowego o 30 proc. względem CEM I 42,5 R. Wykonawca przekonuje, że użycie cementu o obniżonej emisji dwutlenku węgla na tym odcinku jest “pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego”. Jak podkreślono, odcinek autostrady A2 będzie pierwszym takim fragmentem autostrady w naszym kraju.
Testowy fragment drogi poddano specjalnym badaniom laboratoryjnym. Sprawdzono jego wytrzymałość, m.in. mrozoodporność. Testy potwierdziły, że materiał sprawdzi się jako nawierzchnia autostrady. Zdaniem wykonawcy materiał jest nie tylko wytrzymały i bardziej przyjazny dla środowiska, ale ma również pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Jak wskazano nawierzchnia jest jaśniejsza od stworzonych do tej pory, a przez to lepiej widoczna dla kierowców. To zaś przekłada się na poprawę widoczności w niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz ograniczenie o blisko 20 proc. kosztów związanych z oświetleniem trasy na węzłach.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS