A A+ A++

Osiem na dziesięć ankietowanych firm planuje inwestycje w sektor dóbr luksusowych – wynika z raportu firmy Deloitte. Dodano, że inwestorzy skupią się głównie na mniejszych firmach, gdzie prognozowany jest rozwój w obszarach mody, akcesoriów i kosmetyków.

Luksus ciągle w modzie. Większość firm planuje inwestycje w ten sektor
fot. Creative Lab / / Shutterstock

Z opublikowanego raportu “Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023” wynika, że globalny rynek F&L (moda i dobra luksusowe – PAP) wyceniany jest na ok. 1,121 mld dol. Podobnie jak przed rokiem, za ponad jedną trzecią tej kwoty (37 proc.) odpowiada segment osobistych dóbr luksusowych, obejmujący ubrania i akcesoria, biżuterię i zegarki, kosmetyki i perfumy. W 2023 roku średnia marża EBITDA w sektorze dóbr luksusowych wyniosła 20,1 proc., z najwyższą rentownością w kategorii odzieży i akcesoriów (35,9 proc.), a najniższą – w sektorze prywatnych odrzutowców (ok. 10 proc.).

Jak zauważył Michał Bigoszewski z Deloitte, mimo utrzymującej się niepewności gospodarczej sektor ten odnotował niemal dwucyfrowy wzrost sprzedaży na przestrzeni lat 2019-2023, z rocznym tempem wzrostu na poziomie 11,1 proc. dla dóbr osobistych i 9,8 proc. dla pozostałych dóbr luksusowych. “Warto również zwrócić uwagę na wyraźną przewagę marży EBITDA w segmencie personalnych dóbr luksusowych, która osiągnęła 29,2 proc., co pokazuje nie tylko siłę tego sektora, ale również rosnące zapotrzebowanie na ekskluzywne produkty wysokiej jakości” – stwierdził Michał Bigoszewski.

W raporcie podkreślono, iż dynamiczny rozwój sektora wspiera rosnąca aktywność na rynku M&A (fuzje i przejęcia – PAP), który umożliwia firmom dalszą ekspansję i umacnianie pozycji. W 2023 roku liczba transakcji M&A wyniosła 358, co stanowi wzrost o 66 w porównaniu do poprzedniego roku. Największy przyrost wystąpił w sektorze hoteli, ubrań i akcesoriów, samochodów, oraz jachtów?.

Natomiast na rynku meblarskim wystąpił znaczny spadek aktywności – przeprowadzono o 23 fuzje i przejęcia mniej. Niższą liczbę transakcji odnotowano również w przypadku kosmetyków i perfum, biżuterii i zegarków oraz luksusowych rejsów.

Sektor motoryzacyjny zarejestrował w 2023 r. spadek średniej wartości transakcji o 32 proc. i mimo tego, nadal osiągnął najwyższą średnią wartość transakcji na poziomie 2,009 mld dolarów. Gwałtowne wzrosty w tym zakresie w porównaniu z ub.r. zaobserwowano w branżach restauracji i hoteli – odpowiednio 535 proc. i 170 proc. przy średniej wartości 330 mln i 286 mln dolarów. Z kolei gorzej wypadły branże odzieży i akcesoriów, zegarków i biżuterii oraz kosmetyków i perfum.

“Przewidujemy, że w bieżącym roku inwestorzy skupią się na mniejszych firmach z segmentu dóbr luksusowych, gdzie prognozuje się dalszy rozwój, szczególnie w obszarach mody, akcesoriów oraz kosmetyków. Podczas badania już osiem na dziesięć ankietowanych firm zadeklarowało, że planuje inwestycje w F&L, z czego 60 proc. chce postawić na mniejsze przedsiębiorstwa, a jedna trzecia interesuje się biznesami średniej wielkości. Dodatkowo, wszyscy inwestorzy prognozują zwroty na poziomie do 30 proc., co potwierdza, że ten rynek jest jednym z najatrakcyjniejszych do lokowania kapitału” – powiedział, cytowany w raporcie, Arkadiusz Strasz z Deloitte.

Według autorów raportu inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę na to, czy firmy z sektora mody i dóbr luksusowych angażują się w działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dlatego przedsiębiorstwa, które chcą zyskać większe zainteresowanie zaczynają w coraz większym stopniu opierać swoje działania na filarach cyrkularności oraz etycznych standardów produkcji. Jak wskazuje raport Deloitte, aktualnymi liderami inwestycji w innowacje ESG są firmy wytwarzające oraz sprzedające odzież i akcesoria, kosmetyki i perfumy, a także meble. Z deklaracji ankietowanych organizacji F&L wynika, że wdrażane rozwiązania obejmują najczęściej gospodarkę obiegu zamkniętego, społeczną odpowiedzialność i efektywność energetyczną.

Autorzy raportu przewidują, że w przyszłości sektor dóbr luksusowych utrzyma swoją atrakcyjność dla inwestorów. Nacisk na zrównoważony rozwój, cyfryzację oraz koncentracja na wyjątkowych doświadczeniach konsumenckich będą najistotniejszymi czynnikami napędzającym rozwój w nadchodzących latach. W raporcie wskazano, iż do 2030 r. generacje Y, Z i Alpha będą odpowiedzialne za 85 proc. globalnych decyzji zakupowych i to one zmotywują przedsiębiorstwa do zmian w zakresie digitalizacji i IT. Dlatego, według przeprowadzonej ankiety w br. już 81 proc. firm planuje zainwestować w przełomowe technologie, by wykorzystać potencjalne zyski wynikające z zastosowania m.in. sztucznej inteligencji.

Raport “Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023” firmy Deloitte opiera się na kilku elementach: podsumowaniu wartości branży mody i dóbr luksusowych (Fashion & Luxury) według deklaracji podatkowych 114 firm tego sektora za 2022 r.; zestawieniu przychodów i EBITDA za 2023 r. oraz sondażu przeprowadzonym wśród inwestorów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i wybranych państw Europy. (PAP)

agg/ malk/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułЗагарбники просунулися біля шести населених пунктів – DeepState
Następny artykułPolacy na frontach II wojny światowej