A A+ A++

Straż pożarna, policja i ratownicy pogotowia ćwiczyli dziś w tunelu w Dziekanowicach na budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Służby ratunkowe sprawdzały swoje umiejętności i koordynację działań w razie karambolu i pożaru wewnątrz obiektu.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 dobiega końca. Ma być oddana jeszcze w tym roku. Buduje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To odcinek drogi od węzła Modlnica poprzez węzły Zielonki, Węgrzce, Batowice do węzła Mistrzejowice. Na tym odcinku powstały dwa tunele w Zielonkach i Dziekanowicach.

W piatek, 8 listopada, w Dziekanowicach przeprowadzono ćwiczenia służb ratunkowych, które zorganizowała Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie.

Program ćwiczeń

Scenariusz ćwiczeń zakładał karambol w tunelu z udziałem kilkunastu pojazdów, w wyniku czego kilkadziesiąt osób zostało rannych, a trzy zginęły. Dokładnie o godzinie 10:00 informacja o tym wypadku została przekazana na numer alarmowy 112 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dyspozytor powiadomił odpowiednie służby – Państwową Straż Pożarną, policję i pogotowie ratunkowe

Strażacy mierzyli się nie tylko z wypadkiem i poszkodowanymi w nim podróżnymi. Dodatkową trudnością był pożar, który objął jeden z samochodów. Tu z pomocą przyszedł system automatycznego gaszenia pożaru. 50-metrowy odcinek tunelu został dosłownie zalany krótką, niemal tropikalną ulewą.

– Dzięki pozorowanym wypadkom służby mają okazję poznać specyfikę prowadzenia akcji ratunkowych w zamkniętej przestrzeni tunelu. Straż, Policja i Pogotowie mogły przećwiczyć koordynację swoich działań, sprawdzić infrastrukturę tunelu, a także specjalistyczny sprzęt i poziom wyszkolenia jego operatorów. Była to tez okazją do weryfikacji naszych systemów łączności i zarządzania. Akcja była koordynowana z Centrum Zarządzania Tunelem, który został zaprojektowany i wyposażony m.in. na takie właśnie sytuacje. Straż pożarna wykorzystywała z kolei swój Samochód Dowodzenia i Łączności – opowiada o szczegółach Kacper Michna, z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Etapy inwestycji

Ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52 połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach, o długości 653 m i 496 m. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 m. 

– Układamy ostatnią, ścieralną warstwę asfaltu na trasie. Prowadzimy prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, budujemy ogrodzenia, ekrany i chodniki. Prowadzone są ostatnie prace ziemne na skarpach oraz prace na drogach dojazdowych. Trasę planujemy udostępnić kierowcom jeszcze w tym roku – podkreśla przedstawiciel GDDiKA.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSesja historyczna w Pałacu Czartoryskich za nami |#LPU24.pl
Następny artykułOgród Botaniczny w Lublinie zamienia się w laboratorium światła. Już można je zobaczyć