Audi wzywa właśnie do serwisów ponad 700 tys. samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Chodzi o auta z roczników 2009-2017, z których wiele porusza się dziś po polskich drogach. W samych Niemczech akcja naprawcza objąć ma ponad 110 tysięcy samochodów. Co ciekawe – większość właścicieli wcale nie będzie zadowolona z naprawy.
Afera dieselgate wciąż odbija się czkawką producentom samochodów. Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) poinformował, że Audi wezwać musi do serwisu aż 703 172 samochody wyprodukowane w latach 2009-2017. To efekt wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z lipca 2022 roku, który uznał, że zastosowane przez producenta oprogramowanie sterujące procesem oczyszczania spalin jest niezgodne z europejskim prawem.
Powodem ogłoszonej przez producenta akcji serwisowej jest tzw. “okienko termiczne”, w którym komputer sterujący pracą jednostki napędowej ogranicza działanie systemu recyrkulacji spalin EGR. W przypadku diesli Volkswagena chodzi o temperatury poniżej 15 stopni Celsjusza i ponad 33 stopni Celsjusza.
W założeniu takie działanie ma chronić silnik przed uszkodzeniem, ale – zgodnie z unijnymi przepisami – z tej furtki korzystać można wyłącznie gdy jednostka napędowa zagrożona jest “natychmiastowym uszkodzeniem”.
W tym przypadku nie istnieje takie ryzyko, a ograniczenie działania EGR służy np. zminimalizowaniu ryzyka tworzenia się nagarów, czyli zapobiega zjawisku rozciągniętemu w czasie. Sama akcja przywoławcza nie jest zaskoczeniem, bo Volkswagen od dawna boryka się z następstwami afery dieselgate. Podobne wycofania dotyczą też np. wyposażonych w silniki wysokoprężne modeli:
- Amarok,
- Crafter,
- Polo,
- Transporter,
- Touareg.
Śmiało można przypuszczać, że zaproszeni do ASO właściciele nie będą zadowoleni z naprawy. W praktyce – po jej przeprowadzeniu – silnik będzie bardziej narażony na uszkodzenia, chociaż – dzięki akcji serwisowej – emitować będzie mniej toksycznych spalin.
Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez KBA akcja serwisowa dotyczy dokładnie 703 172 samochodów z wysokoprężnymi silnikami z rodziny EA189 (diesla VW o pojemnościach 1,2 l, 1,6 l i 2,0 l). W tym przypadku mowa rzecz jasna o popularnej jednostce 2,0 l TDI.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS