Na początku 2023 roku, NVIDIA wprowadziła nową generację układów graficznych Ada Lovelace do notebooków pod postacią modeli GeForce RTX 4000. Zdecydowanie największy skok wydajności przyniosły dwa flagowe chipy: GeForce RTX 4090 Laptop GPU oraz GeForce RTX 4080 Laptop GPU, oferujące najwyższy stosunek perf/wat w historii mobilnych układów graficznych. Dzięki architekturze Ada Lovelace, laptopy z powodzeniem można wykorzystać w różnych zastosowaniach – począwszy od rozgrywki w wysokich ustawieniach graficznych, przez streamowanie oraz różnego rodzaju aktywności zawodowe. Platforma GeForce RTX – Powering Advanced AI, może służyć na wiele różnych sposób, ułatwiając zarówno profesjonalną pracę jak również zadania oparte na tworzeniu treści, kończąc na poprawie komfortu podczas grania – nie tylko w kontekście dużych produkcji AAA, ale również sieciowych tytułów, gdzie czas reakcji jest również istotny.
Potrzebujesz wydajnego notebooka do kreatywnej pracy, do wykorzystania w celach edukacyjnych oraz do ekstremalnej zabawy w wolnych chwilach? Odpowiednią wydajność oferuje MSI Raider GE78 HX, napakowany technologiami NVIDIA RTX, w tym Ray Tracing, DLSS, Ray Reconstruction, Frame Generation, Reflex czy RTX Video HDR.
Jako przykład najnowszych rozwiązań firmy NVIDIA w notebookach, posłuży nam model MSI Raider GE78 HX 14V. Jest to jest z topowych przedstawicieli przenośnych komputerów od tajwańskiej firmy MSI. To całkiem spory kawałek sprzętu – waży ponad 3 kilogramy i oferuje m.in. 17-calowy wyświetlacz. W prezentowanej wersji charakteryzuje się rozdzielczością 2560 x 1600 pikseli, przy 240 Hz częstotliwości odświeżania oraz ze 100% pokryciem przestrzeni barw DCI-P3. Topowe są również główne podzespoły – to przede wszystkim układ graficzny NVIDIA GeForce RTX 4080 o maksymalnej mocy 175 W (dzięki czemu w wielu grach zegary rdzenia graficznego dochodzą nawet do 2500 MHz) i wyposażony w 12 GB pamięci własnej typu GDDR6. Karcie wtóruje 24-rdzeniowy procesor Intel Core i9-14900HX oraz 32 GB pamięci RAM DDR5 5600 MT/s.
Specyfikacja MSI Raider GE78 HX 14V | |
Procesor | Intel Core i9-14900HX (24C/32T), Raptor Lake-HX Refresh; 8 P-Core + 16 E-Core P-Core: 2200-5800 MHz E-Core: 1600-4100 MHz |
Układ graficzny | NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU 12 GB GDDR6, TGP do 175 W |
Pamięć RAM | 32 GB DDR5 5600 MHz 2x SO-DIMM, Dual Channel |
Magazyn danych | 1x M.2 SSD PCIe 4.0 x4 NVMe (2 TB) Dodatkowy slot SSD M.2 PCIe 4.0 / 5.0 x4 NVMe |
Ekran | 17″ 2560 x 1600 pikseli, IPS, 16:10 100% DCI-P3, ~400 nitów, 240 Hz |
Porty | 1x Thunderbolt 4 (DP 1.4 / PD 3.0) 1x USB 3.2 typu C Gen.2 (DP 1.4 / PD 3.0) 1x USB 3.2 typu C Gen.2 (DP 1.4) 1x USB 3.2 typu A Gen.2 1x USB 3.2 typu A Gen.1 1x HDMI 2.1 (4K 120 Hz) 1x Ethernet RJ-45 2.5 Gbit (Killer Ethernet E3100) 1x Czytnik kart pamięci SD Express 1x Audio-jack 3.5 mm |
Łączność | Przewodowa: Intel Killer Ethernet E3100 Bezprzewodowa: Intel Killer Wi-Fi 7 BE1750 + Bluetooth 5.4 |
Głośniki | Zestaw 6 głośników przygotowanych we współpracy z firmą Dynaudio: 2 x 2 W tweeter + 4 x 2 W woofer |
Akumulator | Litowo-polimerowy, 99,9 Wh |
Kamera internetowa | Full HD 30 FPS + IR Sensor (Windows Hello) |
Wymiary | 380 x 298 x 28,7 mm |
Waga | 3,1 kg |
Technologie NVIDIA RTX w laptopie MSI Raider GE78 HX – Gaming
Jeśli chodzi o granie, to MSI Raider GE78 HX 14V z układem GeForce RTX 4080 Laptop GPU w pełni wspiera wszystkie najnowsze nowinki technologiczne, które są ściśle powiązane z graniem. Przed szereg wychodzi oczywiście pełna obsługa Ray Tracingu jak i Path Tracingu (określanego także jako pełnego Ray Tracingu). Technologia ta pozwala na znacznie bardziej naturalną symulację świata przedstawionego, umożliwiając implementację szczegółowego oświetlenia, bazującego na promieniach i bezpośrednio wpływającego także na cieniowanie czy jakość odbić. Od kilku lat niemal każda duża produkcja AAA w mniejszym lub większym stopniu wykorzystuje Ray Tracing. Śledzenie promieni może być użyte w ograniczonym stopniu (np. tylko do ulepszenia oświetlenia lub odbić), a w tych bardziej rozbudowanych przykładach może być użyte do kilku różnych czynności. W ostatnich miesiącach najlepszymi przykładami wykorzystania tzw. Path Tracingu były takie tytuły jak Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 czy Black Myth: Wukong. Path Tracing może być użyty także do kompletnego przebudowania wizualnego starszych gier. Za idealne przykłady mogą posłużyć np. Portal RTX czy nadchodzący Half-Life 2: An RTX Remix Project. Już niedługo, bo na początku grudnia, swoją premierę będzie miał Indiana Jones i Wielki Krąg, który będzie kolejną grą oferującą wsparcie dla Path Tracingu. Spodziewamy się, że wraz ze wzrostem wydajności kolejnych generacji GPU, liczba gier wykorzystujących pełny Ray Tracing będzie systematycznie wzrastać.
Nie można również zapominać o technice NVIDIA DLSS, która stała się oczkiem w głowie producenta kart graficznych i która jest stale ulepszana i poszerzana o kolejne funkcjonalności, coraz mocniej stawiające na algorytmy AI w celu poprawy jakości obrazu. Tutaj wykorzystywane są rdzenie Tensor AI, będące integralną częścią wszystkich układów graficznych GeForce RTX, począwszy jeszcze od generacji GeForce RTX 2000 (Turing). W tym momencie modele GeForce RTX 4000, w tym także prezentowany MSI Raider GE78 HX 14V, posiadają rdzenie Tensor AI czwartej generacji, o znaczących ulepszeniach w silniku Optical Flow, co umożliwiło implementację tzw. Frame Generation. W polskim języku najlepiej użyć sformułowania generatora klatek, gdzie technika DLSS wprowadza dodatkową klatkę obrazu (z danymi pochodzącymi m.in. od wektorów ruchu) pomiędzy dwie już wcześniej wyrenderowane. Pozwala to na znaczące zwiększenie wydajności, jednocześnie minimalizując wpływ procesora na potencjalne spadki framerate’u. DLSS jednak stale się rozwija i oprócz klasycznego skalowania rozdzielczości czy omówionego przed momentem generatora klatek, posiada jeszcze jedną funkcjonalność – tzw. Ray Reconstruction, czyli rekonstrukcję promieni świetlnych.
Począwszy od DLSS 3.5, technika ta ulepsza przede wszystkim promienie RT poprzez wprowadzenie funkcji zwanej Ray Reconstruction. DLSS z RR został wytrenowany na 5-krotnie większej ilości danych w porównaniu do techniki DLSS 3. Wykorzystywane są dodatkowe dane z gier oraz silników oprogramowania (również w kontekście rozpoznawania różnych efektów Ray Tracingu, w tym także rozróżniania poprawnie wyświetlanych pikseli jak również tych, które posiadają błędy), co ma wspomóc proces lepszej rekonstrukcji promieni RT względem tradycyjnie wykorzystywanego oprogramowania bazującego na odszumianiu obrazu (denoiser). DLSS 3.5 i nowsze wersje pozwalają zachować nie tylko oryginalną kolorystykę, ale również utrzyma bardziej dokładne i naturalniejsze efekty świetlne (dotyczy to również poprawionej techniki globalnego oświetlenia oraz lepszej jakości odbić), a także zredukuje efekty ghostingu, które mogłyby pojawić się przy wykorzystaniu tradycyjnych denoiserów. Wszystkie te funkcje DLSS, ściśle powiązane z uczeniem maszynowym oraz dedykowanymi rdzeniami Tensor 4. generacji, pozwalają na zachowanie dobrej jakości obrazu (zwłaszcza na wyższych trybach pokroju DLSS Quality czy Balanced), przy jednoczesnym, znaczącym poprawieniu wydajności głównie w tych najbardziej wymagających scenariuszach.
Wydajność laptopa MSI Raider GE78 HX 14V sprawdzamy w dwóch najgłośniejszych produkcjach ostatnich miesięcy – Black Myth: Wukong oraz Star Wars Outlaws. Obie gry są wizytówkami technologii, napędzanymi przez układy graficzne NVIDIA GeForce RTX 4000. Black Myth: Wukung może korzystać z pełnego Ray Tracingu (Path Tracing). Wykorzystany został do przemodelowania oświetlenia oraz cieniowania, do poprawy odbić oraz do ulepszonej kaustyki wody, dzięki czemu załamania na taflach prezentują się dużo bardziej naturalnie. Gra charakteryzuje się bardzo wysokimi wymaganiami sprzętowymi, jednak dla poprawy płynności posiadacze laptopów z kartami GeForce RTX 4000 mogą skorzystać z techniki NVIDIA DLSS 3.5 – zarówno pod kątem samego skalowania rozdzielczości jak również z opcjonalnym generatorem klatek. Wyniki nawet w docelowej rozdzielczości 2560 x 1440 i z Path Tracingiem są całkiem niezłe.
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
Very High / Path Tracing OFF / TSR 100 / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, 1920×1080
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, 2560×1440
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
1920×1080 / Very High / Path Tracing OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
1920×1080 / Very High / Path Tracing OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
1920×1080 / Very High / Full Ray Tracing / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
1920×1080 / Very High / Full Ray Tracing / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP +FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
2560×1440 / Very High / Path Tracing OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS OFF
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
2560×1440 / Very High / Path Tracing OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
2560×1440 / Very High / Full Ray Tracing / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
Black Myth: Wukong – Forest of Wolves
2560×1440 / Very High / Full Ray Tracing / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS UP + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Star Wars Outlaws to druga z testowanych produkcji. W tym wypadku posiadacze desktopowych kart GeForce RTX 4000 oraz notebooków z mobilnymi odpowiednikami mogą skorzystać z technologii RTX Direct Illumination, która całkowicie przerabia oświetlenie, wpływając jednocześnie na cieniowanie, dzięki czemu lokacje zarówno na otwartych przestrzeniach jak i w budynkach, prezentują się znacznie bardziej naturalnie. Jest to jednak technologia ekstremalnie wymagająca dla kart graficznych, toteż wysoce rekomendowane jest korzystanie z techniki DLSS w celu poprawy wydajności – zarówno ze skalowania rozdzielczości jak i generatora klatek. Pozostając jeszcze przy DLSS – w Star Wars Outlaws rozwiązanie to wykorzystano także do znaczącej poprawy w kontekście implementacji promieni RT. Mowa oczywiście o Ray Reconstruction – rekonstrukcji promieni świetlnych – co wpływa chociażby na odbicia RT jak również jakość odszumiania. Obraz z użyciem DLSS RR jest znacznie czystszy, ze zminimalizowaną ilością artefaktów, które mogłyby pojawić się w wyniku zastosowania zaawansowanej technologii promieni świetlnych (w domyśle mowa o RTX Direct Illumination).
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
Ultra / RT High / RTXDI OFF / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, 1920×1080
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, 2560×1440
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
1920×1080 / Ultra / RT High / RTXDI OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS OFF
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
1920×1080 / Ultra / RT High / RTXDI OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
1920×1080 / Ultra / RT High / RTXDI High / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
1920×1080 / Ultra / RT High / RTXDI High / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
DLSS SR + Frame Generation
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
2560×1440 / Ultra / RT High / RTXDI OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS OFF
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
2560×1440 / Ultra / RT High / RTXDI OFF / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
2560×1440 / Ultra / RT High / RTXDI High / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q
Star Wars Outlaws – Akiva Jungle
2560×1440 / Ultra / RT High / RTXDI High / DLSS ON / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS P + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS B + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLSS Q + FG
MSI Raider GE78 HX
NVIDIA GeForce RTX 4080 175 W, DLAA + FG
DLSS SR + Frame Generation
Nie brakuje także kilku porównywarek obrazu. Na początek przychodzimy z grą Black Myth: Wukong, która w przepiękny sposób przedstawia nam chińską mitologię związaną z Małpim Królem. Gra studia Game Science błyszczy w wersji PC, oferując pełną obsługę Path Tracingu. Jego zastosowanie robi wrażenie, bowiem wykorzystano go do czterech różnych aspektów wizualnych: oświetlenia, cieniowania, odbić na błyszczących powierzchniach oraz do poprawy kaustyki wody. Ostatni z wymienionych elementów umożliwia zachowanie wysokiego poziomu zniekształceń na powierzchni, mających symulować naturalny wygląd wody.
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Black Myth: Wukong PC – Full Ray Tracing OFF kontra Full Ray Tracing ON
Drugą z prezentowanych gier jest Star Wars Outlaws od Ubisoftu i studia Massive Entertainment, która również najwięcej nowinek technologicznych prezentuje w wersji PC z układami NVIDIA GeForce RTX 4000. Star Wars Outlaws w wersji PC może również skorzystać z oświetlenia bezpośredniego, bazującego na śledzeniu promieni w czasie rzeczywistym – RTX Direct Illumination, wpływające nie tylko na cały system oświetlenia w grze, ale również jakość cieniowania. W produkcji Ubisoftu, RTXDI różnicę robi przede wszystkim w pomieszczeniach z ograniczonymi źródłami naturalnego światła. Na otwartej przestrzeni różnice będą widoczne przede wszystkim wtedy, gdy mapa (lub jej fragment) zostanie w rozświetlony np. przez naturalne promienie słoneczne, wpływając chociażby na jakość cieni oraz zmodyfikowane oświetlenie dla różnych obiektów widocznych na ekranie. Aktywacja RTXDI bardzo mocno jednak wpływa na wydajność, bowiem apetyt na moc obliczeniową współczesnych kart graficznych jest tutaj wprost nienasycony. W tym wypadku dobrze, że gracze mają wybór i mogą skorzystać z techniki NVIDIA DLSS, by poprawić płynność rozgrywki. Tutaj do wykorzystania są wszystkie trzy funkcjonalności: skalowanie rozdzielczości, generator klatek oraz rekonstrukcja promieni.
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws PC – RTX Direct Illumination OFF kontra RTX Direct Illuminaton ON
Star Wars Outlaws wspiera technikę NVIDIA DLSS 3.5, a to oznacza wsparcie również dla rekonstrukcji promieni świetlnych, gdzie domyślnie zastosowane systemy odszumiania (denoisery) są zastępowane przez zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, by zaoferować dokładniejsze i naturalniejsze efekty świetlne przy jednoczesnej redukcji ghostingu w porównaniu do klasycznego denoisera. W Star Wars Outlaws natkniemy się na wiele miejsc, w których włączenie Ray Reconstruction zauważalnie poprawi jakość Ray Tracingu – dotyczy to przede wszystkim wszystkich miejsc z wyraźnymi odbiciami RT (akweny wodne, połyskujące powierzchnie). Jednocześnie Ray Reconstruction w grze minimalizuje wszelkie artefakty obrazu, np. migotanie na statycznych obiektach pokroju szybów wentylacyjnych i podobnych powierzchni.
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
Star Wars Outlaws PC – DLSS Ray Reconstruction OFF kontra DLSS Ray Reconstruction ON
NVIDIA przygotowała dla graczy jednak więcej nie tylko związanego z Ray Tracingiem. Kolejnym przystankiem jest zagadnienie opóźnienia sygnału (input lag). Opóźnienie, czyli tzw. input lag, to jedna z kluczowych cech charakteryzujących monitory. W przypadku modeli dla graczy istotne jest by opóźnienie było jak najniższe. Nikt nie chciałby przecież sytuacji, gdy zabawa w gry multiplayer staje się udręką, gdy następuje zbyt późna reakcja na ekranie w kontekście tego jaką czynność w grze wykonujemy w danej sekundzie. Input lag definiowany jest jako opóźnienie wyświetlanego obrazu względem czasu sygnału nim sterującego. Można powiedzieć, że jest to czas między wysłaniem obrazu do telewizora a jego wyświetleniem. Im mniejszy wskaźnik podawany w milisekundach (ms), tym lepiej. Choć wiele monitorów oferuje już naprawdę niskie opóźnienie, NVIDIA wprowadziła autorskie rozwiązanie, dzięki któremu we wspieranych grach możemy cieszyć się jeszcze bardziej obniżonym input lagiem. Technika ta została określona mianem Reflex i została zapowiedziana wraz z kartami graficznymi GeForce RTX 30, jednak jej dostępność jest znacznie szersza – mowa bowiem obecnie o architekturach Maxwell (GeForce GTX 900), Pascal (GeForce GTX 10), Turing (GeForce GTX 16 oraz GeForce RTX 20), Ampere (GeForce RTX 30) oraz Ada Lovelace (GeForce RTX 40). Warto również nadmienić, że w celu zminimalizowania wpływu generatora klatek na opóźnienie sygnału, Reflex jest obligatoryjnie włączony zawsze wtedy, gdy aktywujemy Frame Generation. NVIDIA Reflex w żadnym wypadku nie wpływa na jakość obrazu, a jednocześnie jest w stanie faktycznie obniżyć input lag, co przy dynamicznych grach ma niebagatelne znaczenie.
Technologie NVIDIA RTX w laptopie MSI Raider GE78 HX – Streamowanie
Niektórzy gracze tylko grają, ale są również tacy, którzy chętnie dzielą się tym, w jaki sposób przechodzą różnorodne produkcje. Wchodzimy w ten sposób płynnie w tematykę streamingu (streamowanie wideo) i tutaj NVIDIA również oferuje coś dobrego, z czego gracze mogą bez problemu korzystać. W tym wypadku mowa o rozbudowanej aplikacji NVIDIA Broadcast. Oprogramowanie to jest kolejnym elementem stale rozwijanym przez firmę, o czym świadczy implementacja rozwiązań stricte opartych na algorytmach sztucznej inteligencji. Mowa o funkcji Eye Contact, która daje widzom wrażenie, że patrzymy wprost na kamerę, nawet jeśli w rzeczywistości spoglądamy gdzieś na boki. NVIDIA Broadcast oferuje jednak znacznie więcej możliwości. Przede wszystkim możemy wycinać tła, stosować dowolny podkład oraz korzystać z dodatkowych efektów np. rozmycia. Pozwala to zarazem ograniczyć koszty przygotowania profesjonalnego miejsca nagraniowego wymagającego m.in. green screena czy zewnętrznego oświetlenia. NVIDIA Broadcast wprowadza także dynamiczne śledzenie ruchów kamery, automatyczne dopasowywanie obrazu i redukcję szumów mikrofonu i otoczenia. W połączeniu z tym, że układy graficzne GeForce RTX 4000 (Laptop GPU) posiadają na pokładzie najnowszej generacji kodeki AV1, pozwalające zachować wysoką jakość materiałów wideo, cała platforma świetnie nadaje się do tego typu rozgrywki oraz interakcji z widzami.
Technologie NVIDIA RTX w laptopie MSI Raider GE78 HX – Co dla osób pracujących?
Kilka lat temu NVIDIA ruszyła z projektem o nazwie Studio, które zostało przygotowane przede wszystkim z myślą o twórcach treści. Niezależnie od tego czy renderujesz, edytujesz wideo nawet w 8K, zajmujesz się projektami, czy tworzysz dla zabawy, możesz to robić sprawniej i szybciej. Platforma NVIDIA Studio łączy w sobie karty graficzne GeForce RTX 4000, oprogramowanie zawierające wyspecjalizowane pakiety SDK oraz dedykowane sterowniki. W ramach platformy przeprowadzone są rygorystyczne testy z uwzględnieniem najważniejszych aplikacji do pracy twórczej. Dodatkowo, można w aplikacji NVIDIA lub GeForce Experience szybko przełączać się pomiędzy wersją Game Ready oraz Studio, zależnie do czego będziemy wykorzystywać nasz sprzęt. Jeśli zamierzamy w danym momencie zagrać, najrozsądniej będzie wybrać sterowniki Game Ready z optymalizacjami dla nowych tytułów. Jeśli potrzebujemy maksymalnej stabilności w aplikacjach kreatywnych, wówczas przechodzimy płynnie na sterowniki Studio. Z kolei dla osób chcących skierować się w jeszcze bardziej profesjonalną pracę, NVIDIA przygotowała platformę Omniverse, gdzie można m.in. przygotowywać realistyczne symulacje, tworzenie modeli robotów czy jeszcze mocniej dostosowywać posiadany sprzęt pod konkretny typ oprogramowania, np. do tworzenia grafiki 3D (tj. Blender, Autodesk Maya czy silnik graficzny Unreal Engine).
NVIDIA Omniverse jest niczym trampolina do kolejnej z funkcjonalności, o której warto wspomnieć. Mowa o RTX Remix, który umożliwia tchnięcie drugiego życia w wiele kultowych produkcji growych, które debiutowały wiele lat temu i do dzisiaj są już bardzo mocno nadgryzione zębem czasu. RTX Remix jest funkcją dodaną do platformy NVIDIA Omniverse, a jedną z kluczowych możliwości jest przechwytywanie tekstur, geometrii obiektów a nawet całego oświetlenia scen dzięki specjalnie przygotowanemu środowisku o nazwie RTX Remix Runtime. Wszystkie wspomniane assety z takiej gry są wrzucone do pliku USD (Universal Scene Description), który jest składową platformy Omniverse. Tam RTX Remix rozkłada poszczególne modele i tekstury, a następnie wykorzystuje sztuczną inteligencję do znaczącej poprawy wyglądu tychże elementów, jednocześnie implementując także Ray Tracing. Śledzenie promieni może być użyte w formie szczątkowej, ale nie brakuje także bardziej ambitnych projektów, wprowadzających pełny Ray Tracing (Path Tracing). Takim przykładem jest chociażby Portal RTX, jednak obecnie trwają prace chociażby nad projektem o nazwie Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project, gdzie kultowa produkcja z 2004 roku zostaje kompletnie przebudowana wizualne, a do usprawnień wykorzystywany jest właśnie Path Tracing w połączeniu z DLSS Ray Reconstruction.
Gdzie jeszcze wykorzystywane są rdzenie Tensor AI, a więc i algorytmy sztucznej inteligencji. NVIDIA ma kilka dodatkowych pomysłów – jednym z ostatnich jest ChatRTX. Omawiana aplikacja pozwala stworzyć model językowy GPT (LLM) i połączyć go z własnymi dokumentami, notatkami, obrazami lub innymi danymi. Dzięki generowaniu rozszerzonego pobierania, TensorRT-LLM i akceleracji RTX, użytkownik może stworzyć swojego osobistego chatbota, aby szybko uzyskać dopasowane do kontekstu odpowiedzi. Wszystko działa lokalnie, dzięki czemu szybko i bezpiecznie uzyskacie odpowiednie wyniki. Aplikacja ChatRTX obsługuje różne formaty plików – tekstowe, pdf, doc/docx, jpg, png i xml. System automatycznego rozpoznawania mowy za pomocą AI przetwarza język mówiony i zapewnia odpowiedzi tekstowe w wielu językach. Wymagany jest jednak układ graficzny NVIDIA GeForce RTX z serii 3000 lub 4000 (generacja Ampere lub Ada Lovelace) i posiadająca co najmniej 8 GB pamięci VRAM oraz system operacyjny Windows 11. Tym samym prezentowany notebook MSI Raider GE78 HX 14 V z układem NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU (12 GB VRAM) z nawiązką spełnia wszystkie wymagania, co pozwala bezproblemowo wykorzystać możliwości oferowane przez ChatRTX.
Kolejną z rzeczy, do których możemy zaprzęgnąć rdzenie Tensor AI z układów GeForce RTX 4000, jest funkcja RTX Video HDR. To rozszerzenie dostępnej już wcześniej techniki RTX Video (pozwalającej poprawić jakość materiałów wideo, domyślnie przygotowanych np. w niższej rozdzielczości; to coś w rodzaju skalowania, ale nie do gier a filmów). Wykorzystując rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX oraz algorytmy sztucznej inteligencji, materiały wideo o standardowym zakresie dynamiki (SDR) mogą być przekonwertowane z pomocą dynamicznego mapowania do HDR (szeroka rozpiętość tonalna). Tak przygotowane materiały będą zgodne z bazową normą HDR10. Włączenie funkcji RTX Video HDR ma w domyśle nie tylko poprawić szczegółowość, ale również uwypuklić detale z ciemniejszych oraz jaśniejszych partii obrazów, a także podbić samą kolorystykę na żywszą w odbiorze. Jak widać, rdzenie Tensor AI można wykorzystywać na różne sposoby, niekoniecznie tylko ściśle w grach wideo. W przyszłości ich funkcjonalność z pewnością będzie jeszcze bardziej poszerzana.
Tym samym przedstawiany notebook MSI Raider GE78 HX 14V możemy sklasyfikować jako urządzenie kompletne. Otrzymujemy prawdziwego tytana, charakteryzującego się wysoką wydajnością w grach komputerowych. Możliwe jest włączenie Ray Tracingu oraz Path Tracingu, w wielu scenariuszach zauważalnie poprawiających jakość oprawy graficznej. Jeśli potrzebujemy jeszcze wyższego framerate’u, wówczas możemy skorzystać z techniki NVIDIA DLSS – czy to w formie wyłącznie skalowania rozdzielczości czy też z dodatkiem generatora klatek. Z kolei rekonstrukcja promieni jest w stanie jeszcze bardziej poprawić jakość oprawy z już działającym śledzeniem promieni. Poza grami notebook sprawdzi się natomiast świetnie jako urządzenie do pracy kreatywnej. Zgodność układów GeForce RTX 4000 z wieloma popularnymi programami do tworzenia wideo, renderowania czy obróbki materiałów foto, sprawia że taki sprzęt jest znacznie bardziej wszechstronny. Nie brakuje również coraz mocniej zaawansowanych funkcjonalności, ściśle opartych na sztucznej inteligencji. Dzisiaj jest to chociażby poprawa jakości wideo, dostępnych początkowo w słabszej jakości czy możliwość korzystania z chatbota. Kto wie co przyniosą kolejne miesiące, biorąc pod uwagę jak dynamicznie rozwija się rynek AI.
Materiał powstał we współpracy z firmami NVIDIA oraz MSI
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS