Grupa Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów
Biedronka, miała w trzecim kwartale 2024 roku 187 mln euro zysku netto
j.d. wobec 202 mln euro zysku rok wcześniej – podała spółka w raporcie.
Grupa odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz
wzrostem kosztów.
Przychody wzrosły w tym okresie o 6,7
proc. do ok. 8,467 mld euro. EBITDA wyniosła 593 mln euro, co oznacza
wzrost o 1,2 proc. rdr.
Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku EBITDA grupy wzrosła o
2,7 proc. rdr do 1.633 mln euro przy przychodach na poziomie 24,765 mld
euro (wzrost o 10,3 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł
440 mln euro (spadek o 21,2 proc. rdr).
W raporcie podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje
gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na
marże.
“W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie
wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie
efektywności operacyjnej, by chronić rentowność” – napisano.
“Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu
dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich
dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył
konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na
naszym głównym rynku pozostał ograniczony” – powiedział, cytowany w
raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.
Dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.
Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w
krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w III kwartale
wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc.
po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale.
EBITDA Biedronki wyniosła w po trzech kwartałach 1.343 mln euro wobec
1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6
proc. rok wcześniej.
Jak podano, w Polsce mimo wzrostu płacy minimalnej, sektor handlu
detalicznego żywności nadal notuje spadek sprzedaży, a słabość
konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.
“W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny,
Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost
sprzedaży wolumenowej” – dodano.
W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.
CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł po trzech kwartałach 2024 roku
648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w
Biedronce sięgnęły 253 mln euro.
Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro. (PAP Biznes)
doa/ asa/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS