Tylko około 31% kobiet, które powinny, decyduje się na wykonanie mammografii w ramach profilaktyki raka piersi. To znacznie mniej niż potrzebne 70%, które jest uznawane za konieczne do zmniejszenia liczby zgonów.
Proste zaproszenia na mammografię naprawdę działają
Badania pokazują, że proste metody, takie jak bezpośrednie zapraszanie kobiet na badania, przynoszą świetne efekty. Aż 73% kobiet, które otrzymały zaproszenie w formie SMS-a, zdecydowało się na wykonanie mammografii. Niestety, od 2017 roku w Polsce takie zaproszenia przestały być wysyłane. Lekarze mogą odegrać dużą rolę w promocji mammografii – około połowa ankietowanych uważa, że najlepszym sposobem na zachęcenie do badań jest rekomendacja od lekarza rodzinnego. Eksperci zwracają uwagę na to, że medycyna pracy również ma duży potencjał, którego jeszcze nie wykorzystano. Jeśli zaproszenia naprawdę działają, to czemu ich nie wysyłamy?
Mammografia już od 40 roku życia?
Mammografia w Polsce – dostępna i darmowa, ale nadal mało osób korzysta
Mammografia w Polsce jest naprawdę łatwo dostępna. To darmowe badanie, na które nie potrzebujemy skierowania i nie musimy długo czekać w kolejce. Od 1 listopada 2023 roku, do programu profilaktyki raka piersi dołączono więcej kobiet – teraz mogą je robić panie w wieku od 45 do 74 lat.
Z ankiety przeprowadzonej przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej wynika, że ponad 90% kobiet, które skorzystały z bezpłatnego programu, nie miało żadnych problemów z wykonaniem mammografii (94,1%). Zdaniem ekspertów, to alarmujące, że aż 2/3 uprawnionych kobiet wciąż nie wykonuje tego badania. Warto wiedzieć, że wczesne wykrycie i leczenie raka piersi, mogą zmniejszyć umieralność o 20-30%.
Od 1 listopada mammografia dla młodszych kobiet
– Świadomość Polek w zakresie istoty profilaktyki rośnie, dlatego warto zastanowić się nad przyczynami tak niskiego odsetka kobiet wykonujących mammografię. Winny jest nie tylko brak wiedzy czy strach przed diagnozą – jak argumentowano przez lata – ale także organizacja systemu. Od 2007 roku, kiedy rozpoczęto w Polsce realizację programu przesiewowego w kierunku raka piersi, nigdy nie osiągnęliśmy docelowego wskaźnika 70%, choć w 2014 roku – z 60% poziomem zgłaszalności – byliśmy blisko. Co się wówczas zdarzyło? Po 10 latach zaprzestano wysyłania do kobiet zaproszeń na wykonanie mammografii. Ta decyzja jest o tyle niezrozumiała, że na całym świecie badania przesiewowe są realizowane właśnie przy wsparciu indywidualnych zaproszeń. Jestem przekonany, że powrót do tego rozwiązania spowoduje skokowy wzrost udziału kobiet w badaniach przesiewowych – przekonuje prof. dr hab. n. med. Jacek Jassem, wieloletni kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii Gdańskiego Uniwersytetu Medyczneg0.
Zaproszenia SMS skutkują większą liczbą mammografii
Badania przeprowadzone przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej pokazują, że otrzymanie zaproszenia na mammografię, ma naprawdę pozytywny wpływ na to, czy kobiety decydują się na to badanie. W raporcie „Profilaktyka Raka Piersi” ujawniono, że aż 72,7% kobiet, które dostały SMS z zaproszeniem, poszło na mammografię. To pokazuje, jak ważne są takie przypomnienia w zachęcaniu do dbania o zdrowie.
– Badania naukowe i analizy udowadniają wysoką skuteczność zaproszeń w zwiększaniu uczestnictwa w mammografii – w szczególności w przypadku ich personalizacji i systemowego wprowadzenia. Trudno jest mówić o zorganizowanym przesiewie populacyjnym, kiedy nieobecny jest jeden z jego istotnych z założenia elementów – zaproszenia. Mając na uwadze systematyczny wzrost zachorowalności na raka piersi, jak również wysokie wskaźniki umieralności wśród kobiet na ten rodzaj nowotworu w Polsce, bezdyskusyjnie należy podejmować działania, które realnie mogą zwiększyć udział w mammografii. Personalizowane zaproszenia, wysyłane w formie SMS, powiadomień z aplikacji IKP, uzupełniane o listowne zaproszenia – obok włączenia mammografii do pakietu badań medycyny pracy – wydają się być jednym z takich rozwiązań. Na pewno istotnym, sprawdzającym się w innych krajach podejściem w tym kontekście, jest wysyłanie zaproszeń przede wszystkim do kobiet, które nie zgłaszają się na badania, co pozwala na oszczędność ograniczonych zasobów w systemie opieki zdrowotnej – mówi dr hab. n. med. Paweł Koczkodaj, EMBA prof. Instytutu, Zakład Epidemiologii i Prewencji Pierwotnej Nowotworów Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowy Instytut Badawczy.
Profilaktyka raka piersi: Jak wczesne badania mogą uratować życie?
Ważne szczegóły w zaproszeniach na mammografię
Anna Kupiecka, prezeska Zarządu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej podkreśla, że kluczowe jest, aby zaproszenia SMS czy powiadomienia z aplikacji IKP, były dobrze przygotowane i wskazywały kobietom, jakie mają następne kroki do wykonania.
– Bardzo ważne jest to, aby zaproszenia SMS czy powiadomienia z aplikacji IKP były odpowiednio przygotowane i wskazywały kobiecie kolejne kroki. Tak, aby zapisanie na mammografię było proste i intuicyjne. Rozwiązaniem zachęcającym do skorzystania z zaproszenia jest umieszczenie w nim linku do e-rejestracji na mammografię lub wykazu placówek realizujących program – powiedziała Anna Kupiecka z Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, wiceprezeska Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej.
źródło: mat. prasowe
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS