W niedzielę 27 października do Gdańska przypłynęły z Chin cztery gigantyczne, w pełni złożone suwnice. Każda z nich waży 2 tys. ton, każda z nich sięga ponad 30 pięter. Największe tego typu urządzenia w Europie będą pracowały na powstającym obecnie terminalu T3. Pomimo odległości, statek zanotował jedynie kilkugodzinne opóźnienie. Kolejne przypłyną w przyszłym roku.
W niedzielę, 27 października 2024 r., do Baltic Hub w Gdańsku dotarły cztery nowoczesne suwnice nabrzeżowe STS. Olbrzymi chiński statek Zhen Hua 36 pływający pod banderą Liberii miał dopłynąć do Gdańska o godzinie 11.00. Niestety gęsta mgła, która spowijała Baltic Hub pozwoliła na przeprowadzenie operacji dopiero po godz. 15.00, kiedy mgła zanikła. Mieszkańcy Gdańska mieli okazję obserwować widowiskowy moment wpłynięcia z okolic plaży na Stogach (znajdującej się we wschodniej części miasta, graniczącej z Baltic Hub Container Terminal).
Nowe suwnice STS mają możliwość obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Są większe i wyższe niż dotychczasowe, które już pracują na terminalu. Każdy z dźwigów waży prawie 2 tys. ton i ma ponad 96 m wysokości (z podniesionym wysięgnikiem 140 m). Są w stanie podnieść 65-tonowe kontenery na wysokość 55 metrów i wynieść go na pokład statku na długość 74 metrów.
– To wyjątkowy dzień w historii naszej firmy. Nie mieliśmy do tej pory tak potężnych suwnic. Są największe spośród wszystkich używanych dziś w portach w Europie – mówi Katarzyna Frankiewicz, rzecznik prasowy Baltic Hub. – Poza tym, wcześniej takie urządzenia transportowane były do nas w częściach i na miejscu były składane. Teraz mamy je w całości – dodaje.
Dźwigi przypłynęły do Gdańska aż z Chin, a dokładnie z chińskiego portu Changxin położonego we wschodniej części państwa. Aby dotrzeć do Polski, statek przepłynął aż 29,5 tys. km (16 115 mil morskich). Droga była wydłużona ze względu na konieczność opłynięcia od południa całej Afryki, gdyż krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest obecnie zbyt niebezpieczna przez ataki jemeńskich bojowników Huti.
W poniedziałek rozpoczął się wyładunek i przenoszenie dźwigów na teren powstającego nabrzeża T3. Jak przekazuje Urząd Miasta Gdańska, może to potrwać około tygodnia, więc jest jeszcze czas, aby zobaczyć Zhen Hua 36 z konstrukcjami na pokładzie. – Każda z suwnic będzie zsunięta z pokładu statku na nabrzeże. Czeka nas ciężki i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji – podkreśla Katarzyna Frankiewicz.
Terminal T3 będzie wyposażony w 7 takich suwnic nabrzeżowych. Pozostałe 3 przypłyną w marcu 2025 r., więc jeszcze będzie okazja, aby zobaczyć widowiskowe konstrukcje. Dostarczone suwnice STS mają zacząć pracę w 1 połowie 2025 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS