Sprawa znów trafiła do NSA i okazało się, że nie jest taka prosta. A wątpliwości składu orzekającego były na tyle poważne, że wystąpił o podjęcie uchwały. Zauważył, że w orzecznictwie wskazywano już na problem podstawy prawnej do nadawania rygoru przez naczelnika urzędu skarbowego. Tymczasem normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny.
NSA: rozróżnić pojęcie sprawy podatkowej od postępowania
Siedmioosobowy skład NSA po długiej naradzie dał zielone światło dotychczasowej praktyce skarbówki. Uznał bowiem, że po 1 marca 2017 r. prawo do nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji wymiarowej wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego ma jednak właściwy dla strony naczelnik urzędu skarbowego.
Sąd nie kwestionował, że rygor natychmiastowej wykonalności jest elementem sprawy podatkowej. Niemniej jego zdaniem należy rozróżnić pojęcie szeroko rozumianej samej sprawy podatkowej od postępowania, które można wydzielić na wymiarowe oraz dotyczące nadania rygoru.
W ocenie NSA w ramach ustawy o KAS doszło do rozdzielenia kompetencji. I jak podkreślił sędzia NSA Roman Wiatrowski, wyłączna kompetencja w zakresie poboru podatku spoczywa na naczelniku urzędu skarbowego. Zaś rygor jest elementem szeroko rozumianego poboru podatku, a jego nadanie jako zmierzające do tego. Naczelnik urzę … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS