A A+ A++

Czy sztuczna inteligencja przejmie rutynowe zadania biurowe? Firma Anthropic właśnie zrobiła kolejny krok w kierunku realizacji tej wizji. Nowa wersja modelu Claude 3.5 Sonnet nie tylko odczytuje, co dzieje się na ekranie komputera, ale też potrafi samodzielnie klikać, przesuwać kursorem i korzystać z programów w taki sposób, jakby obsługiwał je człowiek. Czy to oznacza, że praca wielu ludzi stanie się zagrożona?

Znajdujący się w fazie beta usprawniony model Claude 3.5 Sonnet od Anthropic, to ulepszona wersja poprzedniego modelu. Zawiera ona nową funkcjonalność, nazwaną “Computer Use API“, która pozwala modelowi symulować ruchy myszy i kliknięcia – tak, jakby rzeczywiście ktoś siedział przed komputerem. To spory krok naprzód w świecie automatyzacji, w jakim stopniu jednak te nowe możliwości są gotowe do zastosowań w praktyce?

Jak działa nowy model Claude 3.5 Sonnet?

Anthropic opublikował informacje o ulepszonym modelu Claude 3.5 Sonnet na swoim blogu, zaznaczając, że nowa wersja jest zdolna do zrozumienia, co dzieje się na ekranie komputera i do korzystania z dostępnych narzędzi oprogramowania. 

W praktyce model działa w oparciu o zrzuty ekranu. Analizuje je i zlicza liczbę pikseli, aby poruszać kursorem w odpowiednie miejsce. Nowość ta jest dostępna w otwartej wersji beta i można z niej korzystać za pomocą interfejsów API dostarczanych m.in. przez Amazon Bedrock i Google Cloud Vertex AI.

Nowa propozycja Anthropica rzuca nowe światło na rozwój tzw. agentów AI. Pojęcie to obejmuje systemy, które potrafią automatyzować oprogramowanie i wykorzystywać je w konkretnych zastosowaniach. Według badań Capgemini już 10 proc. organizacji korzysta z agentów AI, a 82 proc. zamierza z nich skorzystać w ciągu najbliższych trzech lat.

Wśród firm, które testują już nowe możliwości Claude’a, znajduje się m.in. Canva, która rozważa wykorzystanie Claude’a do wsparcia procesu projektowania i edytowania.

Problemy i zagrożenia agentów AI

Choć model od Anthropica oferuje wiele ciekawych funkcji, nie jest on pozbawiony ograniczeń. Model napotyka problemy przy wykonywaniu zadań takich jak modyfikacja rezerwacji lotów czy zlecanie zwrotów – podczas testów udało mu się wykonać z powodzeniem jedynie mniej niż połowę tych zadań. Claude czasami nie radzi sobie także z prostymi czynnościami takimi jak choćby przewijanie czy powiększanie, co wynika z ograniczeń sposobu, w jaki model wykonuje zrzuty ekranu i je analizuje.

Automatyzacja procesów przez agentów AI niesie ze sobą również pewne ryzyka. Badania pokazują, że nawet modele nieposiadające możliwości korzystania z aplikacji mogą być skłonne do podejmowania szkodliwych działań, jeśli zostaną odpowiednio zmanipulowane. Można sobie wyobrazić, jak agent AI mógłby wyrządzić większe szkody – na przykład wykorzystując luki w oprogramowaniu do spowodowania wycieku danych.

Anthropic zdaje sobie sprawę z tych zagrożeń i zapewnia, że podejmuje działania mające na celu minimalizację ryzyka. Firma nie trenuje nowego modelu na zrzutach ekranu ani nie pozwala mu na dostęp do internetu w trakcie treningu. Wprowadzono też klasyfikatory, które mają “kierować” Claude’a z dala od działań uznanych za ryzykowne, zaliczono do nich m.in. publikowanie w mediach społecznościowych czy interakcje z witrynami rządowymi.

Nie tylko Sonnet

Choć główną uwagę przyciąga model 3.5 Sonnet, Anthropic zapowiedział również nową wersję modelu Haiku, która ma być bardziej efektywna przy zac … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak wycenić mieszkanie online – przewodnik krok po kroku
Następny artykułRemont skrzyżowania Pogodnej i Polnej. Będą utrudnienia