Sklepy małoformatowe we wrześniu br. odwiedziło o 3 proc. mniej klientów niż w sierpniu, a łączne obroty spadły o niemal 6 proc. – wynika z danych CMR. W ujęciu rocznym spadła sprzedaż masła, cukru i piwa, a wzrosła środków na przeziębienie oraz konserw.
Autorzy raportu zauważyli, że pomimo spadku z miesiąca na miesiąc, w ujęciu rocznym sprzedaż tych sklepów wzrosła, gdyż średnio za zakupy klienci płacili ok. 24 zł, co oznacza wzrost o prawie 8 proc. rok do roku. Zwiększyła się również średnia liczba opakowań w koszyku, która wyniosła 3,8 proc. (+2 proc. r/r).
Z danych wynika, że klienci kupili o 12 proc. mniej litrów piwa niż rok wcześniej. Obniżyła się też sprzedaż napojów gazowanych i energetyzujących oraz wody butelkowanej o 8 proc. Mniej chodliwym towarem w tym miesiącu były też lody, których sprzedaż była o 20 proc. niższa rdr. Największy spadek zanotowało masło (-22 proc. r/r) .
Autorzy raportu zwrócili uwagę na spadek paragonów z cukrem (o 20 proc. rdr). Zaznaczyli, że choć cena cukru jest mniejsza o ok. 30 proc. niż rok wcześniej i wynosi średnio 3,70 zł, to dalej jest większa o ponad złotówkę niż w dyskontach. “Część klientów właśnie tam przenosi zakupy podstawowych produktów” – stwierdzili.
Wzrosła natomiast liczba paragonów, na których znalazły się środki na przeziębienie i grypę (+27 proc. r/r) i konserwy, które – jak zauważyli autorzy – były kupowane w ramach pomocy dla osób dotkniętych skutkami powodzi. “Szczyt ich sprzedaży przypadł na trzeci tydzień września, kiedy sytuacja na południu Polski była najtrudniejsza” – oceniło CMR.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. i specjalistyczne sklepy alkoholowe. (PAP)
jls/ drag/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS