Do wypracowania takich samych przychodów PKP Cargo potrzebuje dwa-trzy razy więcej ludzi niż konkurencja. Branża przyznaje, że zmniejszenie zatrudnienia jest niezbędne, ale to nie może być wszystko, bowiem nadchodzą nowe wyzwania.
Węgiel znika
W najbliższych kilkunastu latach znikną przewozy węgla. W 2023 r. grupa towarów węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa oraz gaz ziemny miała największy udział w przewozach kolejowych według masy. Jej udział w masie przewiezionych towarów wyniósł 33,1% (76,6 mln ton) podaje Urząd Transportu Kolejowego. W ub.r. sprzedaż węgla w Polsce przekroczyła 46 mln ton, o przeszło 12 proc. mniej niż w 2022 roku.
Na przestrzeni ostatniej dekady znaczenie tej grupy towarowej maleje w ogóle przewozów. W 2010 roku masa surowców z tej grupy towarów stanowiła 44,9 proc. masy wszystkich towarów ogółem, a w ubiegłym mniej niż jedną trzecią. W wartościach bezwzględnych masa węgla kamiennego, brunatnego, ropy i gazu ziemnego spadła w ostatniej dekadzie o 16,9 mln ton (z 93,5 mln ton do 76,6 mln ton), porównuje UTK.
Liderem w przewozach towarowych pozostało PKP Cargo, które przetransportowało blisko 232 mln ładunków, w tym 32,7 proc. stanowił węgiel kamienny, ale jego masa zmalała w 2023 roku o ponad 12 proc.
Czytaj więcej
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Do polskiego porządku prawnego wejdzie dyrektywa CSRD, która wymusi na firmach raportowanie czynników niefinansowych. Za błędne dane zarząd może narazić się na kary, ostrzegają Agata Horzela i Marta Szymborska z GS1 Polska.
PKP Cargo wykonało w 2023 roku pracę przewozową na poziomie 20,6 mld tonokilometrów. Udział rynkowy tego przewoźnika zmniejszył się rok do roku z 39,23 proc. do 33,51 proc., zaznacza UTK.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS