Ponad 150 tys. zł – taką kwotę zostawiał w tym roku w salonie przeciętny Kowalski kupujący nowe auto w Polsce. W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych przez Polaków nowych samochodów tylko jeden model – Dacia Duster (95 107 zł) – kosztuje średnio poniżej 100 tys. zł. Ile kosztują dziś najtańsze nowe samochody w Polsce, i które z nich cieszą się obecnie największym powodzeniem?
Obecnie średnia cena nowego auta kupowanego w Polsce przez klientów indywidualnych to już 150 703 zł. Takie informacje płyną ze stworzonej przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR aplikacji analitycznej Mototrendy. Korzystając z czasowego dostępu do tego narzędzia sprawdziłem, jak prezentuje się dziś zestawienie najtańszych nowych aut w Polsce, i które z tych modeli cieszą się obecnie największym powodzeniem?
Mototrendy to aplikacja stworzona głównie z myślą o importerach nowych pojazdów. Roczny dostęp do tego narzędzia spokojnie pozwala na zakup większości z przytaczanych poniżej pojazdów. Korzystając z limitowanego dostępu, pokusiłem się o sprawdzenie jak naprawdę kształtują się dziś ceny nowych samochodów. Pod uwagę wziąłem wyłącznie klientów indywidualnych, by mieć pewność, że dane nie są zaburzone przez sprzedaż flotową.
Uściślijmy – chodzi o realne ceny transakcyjne, a nie “chwyty marketingowe” z cenników. Dzięki aplikacji wiem, ile rodacy naprawdę płacili w salonach za fabrycznie nowe samochody w okresie od 1 stycznia do 30 września, i które z modeli najczęściej trafiały w tym czasie do naszych garaży. By uzyskać prawdziwy obraz sytuacji, poza nawias wyrzuciłem nieprodukowane już modele, jak np. Ford Fiesta (do końca września w Polsce zarejestrowano 1 nowy egzemplarz).
W sumie, biorąc pod uwagę realne kwoty transakcyjne, udało mi się znaleźć 22 modele samochodów, którymi można dziś wyjechać z salonu za mniej niż 100 tys. zł. Niestety, w praktyce nie znajdziemy już żadnego auta, które kosztowałoby mniej niż 60 tys. zł., a i w zakresie cenowym do 70 tys. zł, wybór jest bardzo ograniczony.
Czasy, gdy mając w kieszeni 50 czy 60 tys. zł można było przebierać w ofertach nowych samochodów dawno już minęły. Obecnie próg wejścia do świata nowych samochodów w Polsce to około 63,5 tys. zł. Tyle średnio zapłacić trzeba było w tym roku za fabrycznie nowy egzemplarz mocno już leciwego konstrukcyjnie Fiata 500. Najchętniej wybieranym autem w cenie do 70 tys. zł była jednak Kia Picanto, której średnia cena wynosiła 66,4 tys. zł.
Najtańsze nowe auta w Polsce – dane do 30 września 2024:
- Fiat 500 – liczba rejestracji 460, średnia cena 63 411 zł
- KIA Picanto – liczba rejestracji 778, średnia cena 66 398 zł
- Fiat Panda – liczba rejestracji 217, średnia cena 66 835 zł
Jedynie sześć modeli mieści się obecnie w kategorii cenowej między 70 a 80 tys. zł. Niekwestionowanym liderem sprzedaży w tym segmencie jest dziś Dacia Sandero. Średnio za taki samochód klienci indywidualni płacili w tym roku w Polsce po 76,3 tys. zł. Sporym wzięciem cieszy się też Toyota Aygo X, na którą do końca września zdecydowało się już blisko 1,8 tys. Polaków.
Nowe auta za 70-80 tys. zł:
- KIA Rio – liczba rejestracji 34, średnia cena 72 289 zł
- Mitsubishi Space Star – liczba rejestracji 284, średnia cena 72 605 zł
- Hyundai i10 – liczba rejestracji 390, średnia cena 76 061 zł
- Dacia Sandero – liczba rejestracji 2 458, średnia cena 76 301 zł
- Toyota Aygo X – liczba rejestracji 1 798, średnia cena 76 818 zł
- BAIC Beijing 3 – liczba rejestracji 138, średnia cena 78 900 zł
Dopiero kwota pomiędzy 80 a 90 tys. zł pozwala dość swobodnie przebierać w ofertach. W zestawieniu mamy aż 9 marek i 10 modeli, których średnie ceny mieszczą się w tym przedziale. Największą popularnością cieszy się Skoda Fabia, ale sporą grupę zwolenników mają też m.in. Kia Stonic i Hyuindai i20.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS