Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem ustawy, która umożliwiałaby uzyskanie prawa jazdy kategorii B już w wieku 17 lat. Planowana zmiana przepisów wzbudza sporo kontrowersji, jednak jak podkreślają politycy, dopuszczenie za kierownicę niepełnoletnich wiązałoby się z szeregiem istotnych warunków. Jakich?
Informacje o tym, że Ministerstwo Infrastruktury planuje obniżenie wieku umożliwiającego przystąpienie do egzaminu na prawo jazdy kategorii B, pojawiły się już w sierpniu tego roku. Chociaż początkowo pomysł wywołał spore kontrowersje, zwłaszcza w środowisku doświadczonych kierowców, resort przekonywał, że działania te mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wszystko za sprawą wielu warunków, które miałby spełnić zainteresowany prawem jazdy 17-latek.
Jak informował wówczas Dariusz Klimczak – niepełnoletni mógłby prowadzić pojazd tylko w towarzystwie starszego i bardziej doświadczonego kierowcy, dysponującego minimum pięcioletnim stażem posiadania prawa jazdy. Ponadto byłby on objęty specjalnym okresem próbnym, w którego trakcie nie mógłby spożywać alkoholu, przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej. Co więcej – młodociany kierowca mógłby zasiąść za kierownicą wyłącznie samochodu z silnikiem o mocy do 95 KM.
Zdaniem cytowanego przez Rzeczpospolitą Jonatana Hasiewicza – radcy prawnego i doktora nauk prawnych – z punktu widzenia zasad psychologii transportu drogowego i szeroko rozumianych zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego lepszy jest kierujący pojazdem w wieku 17 lat z osobą siedzącą na fotelu pasażera w wieku 30 lat, aniżeli samodzielnie kierujący samochodem osobowym 18-latek. Z powyższym stwierdzeniem trudno się nie zgodzić, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę policyjne statystyki wypadków. Według nich najwięcej zdarzeń powodują osoby w wieku 18-24 lat.
Zwolennicy pomysłu podkreślają ponadto, że chociaż według obecnych przepisów, prawo jazdy kategorii B można uzyskać dopiero po ukończeniu 18 lat, do 2003 roku prowadzić samochody mogli także 17-latkowie. Co więcej, wówczas od razu stawali się pełnoprawnymi kierowcami, których nie dotyczyły żadnego dodatkowe obostrzenia. Pomysł Ministerstwa Infrastruktury jest zatem niejako przywrócenie możliwości, które obowiązywały już w naszym kraju, ale w bardziej zaostrzonej formie. Propozycja obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa j … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS