Towarową linią kolejową pomiędzy Katowicami a Gliwicami będą kursowały pociągi pasażerskie. O inwestycji na linii nr 171 wiadomo już od dawna. Teraz jest konkret, bo podpisano umowę z wykonawcą, który zajmie się projektem i budową.
Decyzja dotycząca dofinansowania inwestycji kolejowych w ramach programu „Kolej Plus” zapadła już ponad 2 lata temu. Jednym z sześciu projektów liniowych, które otrzymały rządowe wsparcie, było alternatywne połączenie Katowic z Gliwicami. Wniosek złożyła Ruda Śląska przy współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Umowę o dofinansowaniu podpisano pod koniec 2022 roku.
Inwestycja zakłada przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice. Na trasie tej pociągi będą się zatrzymywać na siedmiu nowych lub odbudowanych stacjach i przystankach kolejowych: w rejonie os. Wyzwolenia w Gliwicach, w zabrzańskich Makoszowach, w rudzkich Bielszowicach, Halembie, Wirku i Kochłowicach oraz na nowym przystanku w Chorzowie-Batorym.
Pociągi osobowe wrócą na linię 141 po prawie 30 latach. Obecnie kursują tędy składy towarowe i niektóre Intercity omijające stację Katowice w związku z trwającą przebudową węzła kolejowego. Dzięki modernizacji ponad 20 km linii kolejowej, pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Planowany czas dojazdu z Kochłowic do Katowic to 18 minut.
W tym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Torkol Sp. z o. o., która zajmie się zarówno projektem, jak i budową. Inwestycja pod nazwą „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” będzie kosztować ok. 350 mln zł netto i ma zostać realizowana w latach 2024-2029. Kwota zostanie w większości pokryta ze środków przyznanych w ramach programu „Kolej Plus”, a pozostałe pieniądze (kilkanaście procent) wyłoży Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Łukasz Kądziołka
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS