W trakcie najbliższych obrad Rady Ministrów, rząd zajmie się nowym projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zmiany zakładają m.in. obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia tam poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w powietrzu. Obecnie dotyczyłoby to aż czterech większych miast, w tym Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie zaczęła działać 1 lipca i objęła swoim terenem większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu dotyczy samochodów z silnikami benzynowymi starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku. Chociaż wprowadzone restrykcje miały poprawić jakość powietrza i przynieść ulgę mieszkańcom, póki co znaczących efektów nie widać.
Tymczasem do stolicy naszego kraju już wkrótce mogą dołączyć kolejne miasta. Zgodnie z opublikowanym porządkiem obrad Rady Ministrów, 22 października politycy mają się zająć projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wśród wprowadzonych zmian jest m.in. ta wymuszająca tworzenie Stref Czystego Transportu we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekraczane są normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu. Jak zaznacza Polska Agencja Prasowa – na ten moment dotyczyłoby to czterech miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Dotychczas gminy miały jedynie możliwość, a nie obowiązek tworzenia Stref Czystego Transportu. Nowe prawo zakłada jednak, że w przypadku, kiedy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia Strefy Czystego Transportu dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na którego terenie zostało odnotowane przekroczenie. Należy jednak podkreślić, że warunkiem utworzenia stref ma być przeprowadzenie kompleksowych konsultacji z mieszkańcami uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu.
To jednak nie wszystko. Projektowana nowela zakłada także obowiązek kupowania przez gminy, które mają p … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS