Informacje pozyskane przez Motorsport.com wskazują, że kilka zespołów było w kontakcie z FIA, a rozmowy dotyczyły triku, potencjalnie zastosowanego przez jedną z ekip i umożliwiającego zmianę wysokości samochodu między kwalifikacjami i wyścigiem, czyli wtedy, kiedy obowiązuje reguła parku zamkniętego. W takim przypadku nawet niewielka modyfikacja może przynieść spory zysk.
Zgodnie z regulaminem taka zmiana jest zabroniona. Przepisy ściśle określają, które elementy i w jaki sposób można modyfikować. Jeśli chodzi o konfigurację aerodynamiczną, możliwa jest korekta ustawień przedniego skrzydła, ale bez dodawania czy ujmowania jakichkolwiek elementów. Ponadto regulacje nakazują, by podczas inspekcji było jasne, że modyfikacji nie można dokonać bez specjalnych narzędzi.
Jednak pojawiły się podejrzenia, że jedna z ekip tak zaprojektowała samochód, że z kokpitu możliwa jest zmiana prześwitu w przednim zawieszeniu, a regulacji ulega tzw. T-tray. Takich modyfikacji mógłby dokonać mechanik przy rutynowych oględzinach samochodu między czasówką i wyścigiem, a efekty jego działań trudno wykryć.
Zespoły nabrały podejrzeń dzięki specjalnemu serwerowi FIA, na który wszystkie ekipy muszą wgrać projekty części z tzw. otwartego obiegu.
FIA postanowiła wziąć pod uwagę obawy zespołów i podjęła działania już na rozpoczynający się jutro weekend z Grand Prix Stanów Zjednoczonych. Ze skutkiem natychmiastowym zmieniono procedury sprawdzenia przedniego zawieszenia. Możliwe jest zaplombowanie każdego urządzenia, dzięki któremu dochodzi do korekty wspomnianego T-tray.
Rzecznik FIA przekazał Motorsport.com: – Każda zmiana wysokości w parku zamkniętym jest zakazana regulaminem.
– Nie mamy żadnych informacji, aby jakikolwiek zespół stosował taki system, ale FIA pozostaje czujna w sprawach coraz lepszego nadzoru. Wdrożyliśmy zmiany proceduralne, aby upewnić się, iż modyfikacja prześwitu nie jest możliwa. W niektórych przypadkach może to obejmować założenie plomby.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS