Po jesiennej przerwie i tuż przed rozpoczęciem weekendu w Stanach Zjednoczonych głównym tematem w padoku stał się trik potencjalnie wykorzystywany przez jeden z zespołów.
Niewymieniona z nazwy ekipa miała wymyślić sposób na zmianę ustawienia charakterystycznego elementu w przedniej części podłogi, zwanego BIB. Dzięki temu możliwa stała się trudna do wykrycia korekta wysokości bolidu, na przykład w warunkach parku zamkniętego między kwalifikacjami i wyścigiem.
Część zespołów ze swoimi obawami udała się do FIA, a federacja nie zwlekała z reakcją, zapowiadając inny – dokładniejszy – sposób kontroli już od weekendu w Austin. Niewykluczone jest nawet plombowanie wybranych elementów, głównie związanych z korektą wysokości.
Szybko stało się jasne, że domniemania kierują uwagę w stronę Red Bulla. Stwierdzono, że w RB20 można regulować wspomniany BIB poprzez zmianę niektórych ustawień dostępnych z kokpitu. Odkryto to, gdy Red Bull musiał część swoich projektów udostępnić na specjalnym serwerze FIA, przeznaczonym na tzw. elementy z otwartego obiegu, czyli po prostu jawne.
W Austin jedna z wysoko postawionych osób w RBR potwierdziła, że urządzenie istnieje, ale nie można go regulować, gdy samochód jest złożony i gotowy do jazdy. Przyznano również, że poruszano temat z FIA i ustalono plan działania na przyszłość.
Sprawa jest o tyle skomplikowana, że samo posiadanie takiego rozwiązania nie jest nielegalne. Wbrew przepisom jest skorzystanie z niego w celu zmiany wysokości samochodu między kwalifikacjami i wyścigiem. FIA nie ma dowodów, aby Red Bull złamał w ten sposób regulamin.
Sergio Perez, Red Bull Racing RB20, in the pits during FP3
Autor zdjęcia: Sam Bloxham / Motorsport Images
Odbyły się rozmowy w tej sprawie i wiadomo, iż w RB20 nie trzeba będzie w Austin dokonywać żadnych zmian konstrukcyjnych. Możliwe są jednak wytyczne na przyszłość.
Red Bull Racing jest obecnie drugi w tabeli konstruktorów. Strata do liderującego McLarena wynosi 41 punktów. Będące na trzeciej pozycji Ferrari traci 34 oczka.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS