Czym jest system e-Doręczeń?
Usługa e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, która została uruchomiona w październiku 2021 r. przez Pocztę Polską. Dzięki temu możliwe jest wysyłanie i odbieranie elektronicznych dokumentów z potwierdzeniem nadania i odbioru z każdego miejsca posiadającego dostęp do internetu.
“Zamiast awiza, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych w urzędzie pocztowym oraz archiwizowania papierowej korespondencji, dziś można dokonać tego w formie elektronicznej” – informuje Poczta Polska.
Usługa e-Doręczeń jest bezpłatna i docelowo ma zastąpić korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
“Usługa działa podobnie do poczty e-mail, ale jest o wiele bezpieczniejsza. Dzięki unikalnym adresom do doręczeń elektronicznych (ADE), nadawanym na wniosek przez Ministra Cyfryzacji, mamy pewność, że korespondujemy z właściwym adresatem” – przekazała Poczta Polska.
Kto będzie zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?
Obowiązek wysyłania i odbierania dokumentów z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń będzie spoczywał na podmiotach publicznych, czyli mowa m.in. organach administracji samorządowej, jednostkach samorządu terytorialnego, organach kontroli państwowej i ochrony prawa, sądach i trybunałach.
Ponadto firmy i zawody zaufania publicznego, np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi zobowiązani są posiadać skrzynkę do doręczeń i w związku w taki właśnie sposób muszą odbierać korespondencję przesłaną od podmiotów publicznych.
Firmy zarejestrowane w KRS i CEiDG również będą zobligowane do posiadania adresu do e-Doręczeń. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Taki wymóg wprowadza Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Czy każdy musi aktywować usługę e-Doręczeń?
W niektórych mediach powielane są błędne informacje na temat tego, że listy polecone z urzędów nie będą już dostarczane osobom fizycznym za pośrednictwem listonoszy. To nieprawda. Korzystanie z e-Doręczeń przez obywateli nie jest to obowiązkowe.
Rzecz jasna, nic nie stoi na przeszkodzie, by aktywować tę usługę i z niej korzystać. Wówczas listy polecone będzie można odbierać na własnej skrzynce e-mail, zamiast od listonosza lub w placówce poczty.
W każdym momencie można również zrezygnować z usługi i ją dezaktywować. Osobista skrzynka do e-Doręczeń dla obywatela jest ważna przez 3 lata.
Wniosek o e-Doręczenia może złożyć każdy obywatel, który ma profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). W tym celu musimy przygotować dane kontaktowe – adres e-mail i adres do korespondencji. Pozostałe dane pojawią się automatycznie po zalogowaniu profilem zaufanym.
Uzyskanie adresu do e-Doręczeń u publicznego dostawcy usługi możliwe jest za pośrednictwem rządowej strony gov.pl (w oknie wyszukiwania należy wpisać “e-doręczenia”). Jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany, na adres e-mail podany we wniosku otrzymamy informację o utworzeniu adresu do e-Doręczeń i konieczności aktywacji skrzynki.
Status wniosku można sprawdzić na swoim koncie na mObywatel, w zakładce “twoje skrzynki”, wybierając opcję “zarządzaj adresami do e-Doręczeń”, która znajduje się w prawym górnym rogu strony.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS