W historii od zawsze bywały momenty, w których ludzkość osiągała kamień milowy w jakiejś dziedzinie, który umożliwiał dalszy, nierzadko błyskawiczny rozwój. Tak też niemiecki rzemieślnik Johannes Gutenberg już w XV wieku przyczynił się do rozwoju przemysłowego druku (ruchoma czcionka; tu warto wspomnieć o Biblii Gutenberga), a prace Nikoli Tesli i Thomasa Edisona w XIX wieku pomogły poczynić wielkie postępy w kwestii elektryczności. Kierując się w stronę współczesnych czasów, nie sposób nie wspomnieć o roku 2000, który według wielu miał się okazać przełomem lub według innych istną katastrofą – zarówno pod kątem technologicznym, jak i światowym. Tuż przed rokiem obaw i nadziei firma NVIDIA zaprezentowała kartę graficzną GeForce 256, która dziś uważana jest za pierwsze GPU na świecie. Nie można odmówić tego, że model faktycznie przyczynił się do naprawdę dużego rozwoju technologii i położył podwaliny pod dzisiejszy segment gier wideo.
NVIDIA GeForce 256 jest uważana za pierwszy procesor graficzny (GPU) na świecie. Wprowadził on rewolucyjne – jak na swoje czasy – rozwiązania, które pomogły pchnąć ten segment bardzo do przodu. Jednostka ma na karku już przeszło 25 lat, więc warto pokrótce wspomnieć, co udało jej się zmienić.
Jaka karta graficzna do gier? Kupić AMD Radeon czy NVIDIA GeForce? Polecane karty graficzne na wrzesień 2024
NVIDIA GeForce 256 (NV10) zadebiutowała w 1999 roku. Była pierwszą kartą graficzną z serii GeForce, a tak jak już wspomniano – uważana jest za pierwsze GPU na świecie. Główne zasługi za ten tytuł należy przypisać wprowadzeniu sprzętowej obsługi transformacji i oświetlenia (T&L), a więc akceleracji jednych z najważniejszych procesów w grafice 3D. Wcześniej to zadanie przypadało procesorowi, więc krok w tę stronę pozwolił zabrać mu sporo ciężkiej pracy związanej z obliczeniami w zakresie geometrii i światła. Co prawda w tamtych czasach było niewiele aplikacji, które mogłyby wykorzystać tę zaletę, natomiast w późniejszym okresie producenci gier komputerowych (i nie tylko) tworzyli produkcje, uwzględniając nową zdobycz technologii, a nawet zaczęli jej wymagać do poprawnego działania swoich tytułów. Wydajność, sama jakość grafiki i efekty w trójwymiarowych grach poszły dzięki temu bardzo do przodu, a przy okazji T&L przyczyniło się do zaistnienia jednostek cieniujących, czyli tzw. shaderów, z których dziś powszechnie się korzysta.
NVIDIA ponownie rozbija bank. Akceleratory dla sztucznej inteligencji z serii Blackwell sprzedają się jak ciepłe bułeczki
Docenienie wkładu modelu NVIDIA GeForce 256 w rozwój technologii w segmencie kart graficznych przyszło dopiero z biegiem kolejnych lat. Wtedy też mogliśmy zaobserwować bardzo duży skok w grach wideo – zarówno pod kątem fizyki, jak i napomkniętej już warstwy wizualnej (obszerny materiał na ten temat znajdziemy pod tym adresem). Od strony technicznej tytułowa karta graficzna od NVIDII wykonana była w 220-nanometrowym procesie technologicznym, a na jej pokładzie znalazły się 32 MB pamięci SDR lub DDR (w zależności od wersji; inne firmy oferowały także 64 MB warianty) o taktowaniu analogicznie 166 i 150 MHz. Model z pewnością można uznać za taki, który pozwolił ugruntować pozycję przedsiębiorstwa NVIDIA na rynku, a przy tym umożliwił tworzenie dużo bardziej zaawansowanych gier. Zapewne wśród czytelników PurePC są osoby, które osobiście korzystały z omawianego układu – jeśli zechcą wypowiedzieć się na ten temat, to inni z ich komentarzy z pewnością odniosą sporą korzyść.
Historia 3Dfx VooDoo – Narodziny i upadek legendy – Fakty i testy
Źródło: NVIDIA, Wikipedia
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS