Czy długość świateł na przejściu dla pieszych ustawia się w jakichś widełkach czasowych? Jeśli tak, to od czego to zależy? Jak i gdzie zgłaszać nieprawidłowości w pracy sygnalizacji świetlnych? Te oraz podobne pytania nurtują wielu gliwiczan.
W Gliwicach, w których od ponad dekady działa z powodzeniem system detekcji ruchu drogowego, zielone światło dla pieszych uruchamiają – dotykowo lub bezdotykowo – charakterystyczne przyciski montowane przy „zebrach” na wysokości rąk dorosłego przechodnia. Aby przejść przez pasy w takim miejscu, trzeba najpierw wcisnąć przycisk lub zbliżyć do niego dłoń. Wtedy – po upływie czasu uzależnionego od rzeczywistego natężenia ruchu drogowego – powinien zostać wyemitowany sygnał zezwalający na bezpiecznie pokonanie jezdni.
To, jak długo potrwa zielone światło na przejściu, wynika z przepisów prawa – minimalna wartość czasu trwania tzw. sygnału zezwalającego dla pieszych podana jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Według przepisów pieszy powinien przejść przez całą zebrę przy prędkości równiej 1,4 m/s – lub 1 m/s w przypadku przejść uczęszczanych przez osoby z dysfunkcją ruchu lub na wózkach inwalidzkich. Czas ten nie powinien być krótszy niż 5 sekund.
Co więcej, zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, kierowca powinien umożliwić opuszczenie przejścia pieszemu, który rozpoczął przechodzenie przez jezdnię nawet w ostatniej sekundzie pulsującego sygnału zielonego!
Miasto dokłada starań, by gliwiczanie mogli bezpiecznie pokonywać pasy na zielonym świetle
Gdy szerokość ulicy w mieście wynosi np. 10 metrów, minimalny czas emisji sygnału zielonego wynosi 7 sekund (standardowo) oraz 10 sekund (podczas obliczeń stosowanych dla osób z dysfunkcją ruchu lub na wózkach inwalidzkich). To jednak progi minimalne, a realny czas trwania zielonego światła dla pieszych jest nieco dłuższy.
Na przejściu przez 10-metrową jezdnię przy skrzyżowaniu ulic Tarnogórskiej, Kurpiowskiej i Olszewskiego wynosi (co sprawdzili we wrześniu na prośbę zastępcy prezydent Gliwic, Jarosława Zięby, operatorzy Centrum Sterowania Ruchem w Gliwicach) 12 sekund. Dodatkowo w wielu miejscach w mieście, z myślą o pieszych poruszających się wolniej, tworzy się wyspy – tzw. azyle. Pozwalają one pokonywać przejście dla pieszych w spokojnym tempie, odcinkami, przy oczekiwaniu na azylu na kolejne wyświetlenie sygnału zielonego.
Czy wydłużenie czasu świateł na przejściach jest możliwe?
Technicznie tak, gdy w grę wchodzi bliskość szpitala lub szkoły. W tym drugim przypadku wymaga to jednak wykonania projektu sygnalizacji świetlnej dla całego skrzyżowania. Rozwiązanie takie jest analizowane przez gliwicki Zarząd Dróg Miejskich dla całego miasta, ale jego wdrożenie jest kosztowne, dlatego ZDM pracuje nad pozyskaniem funduszy zewnętrznych na realizację tego zadania.
Dlaczego na ulicach wlotowych do miasta przechodniom zdarza się czekać na zielone światło?
W takich miejscach, np. wzdłuż ul. Chorzowskiej, działający w Gliwicach system detekcji ruchu drogowego traktuje jako priorytet potrzebę rozładowania wzmożonego natężenia pojazdów, w tym autobusów komunikacji publicznej. Te ostatnie są wyposażone w nadajniki współpracujące z sygnalizacją świetlną funkcjonującą na terenie miasta.
W sytuacji, gdy do przejścia dla pieszych zbliża się opóźniony autobus, automatycznie uruchamiana jest procedura mająca na celu zapewnienie mu płynnego przejazdu. Tym samym, do czasu opuszczenia strefy detekcji przez wszystkie autobusy, piesi muszą czekać na zielone światło.
Na marginesie – podobne jak w autobusach nadajniki instalowane są także w pojazdach specjalnych, np. w radiowozach policji czy karetkach pogotowia ratunkowego. W momencie, w którym tego typu samochód korzysta w Gliwicach z przysługującego mu priorytetu dla pojazdu uprzywilejowanego, system również nie ma możliwości nadania pieszym sygnału zielonego zezwalającego na przejście przez pasy.
Gdzie zgłaszać awarię sygnalizacji świetlnych lub przycisków – wyzwalaczy zielonego światła dla pieszych?
Najszybciej zgłoszenia można dokonać telefonicznie. Służy temu czynny całodobowo numer: 32/300-86-83. Po przedstawieniu problemu pracownik Zarządu Dróg Miejskich będzie mieć możliwość natychmiastowej weryfikacji pracy sygnalizacji. Warto o tym pamiętać i korzystać z tej możliwości!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS