Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Od początku tego roku zarząd Portu Lotniczego Wrocław głośno zapowiadał wielką inwestycję. Największą w historii. Wartą około 460 milionów złotych, czyli droższą nawet od budowy współczesnego terminalu. Na jej realizację podpisał w czwartek (10 października 2024 roku) umowę z przedstawicielami firmy Strabag.
O wartości tego przedsięwzięcia świadczyła obecność delegatów Unii Europejskiej, polskiego rządu i samorządu województwa dolnośląskiego.
Wrocław potrzebuje większego lotniska
Lotnisko we Wrocławiu musi być rozbudowane. Są dwa zasadnicze powody. Pierwszy: wzrastający ruch pasażerski, który na koniec 2024 roku wyniesie 4,5 mln osób. Terminal jest tymczasem przystosowany do obsługi niespełna 4 mln pasażerów rocznie.
Drugi powód: rosnący ruch samolotów, na co wpływ ma fakt, że port wrocławski jest bazą wojskowego lotnictwa Polski i Stanów Zjednoczonych. Nasze lotnisko jest jednym z trzech w kraju – obok krakowskiego i rzeszowskiego – o funkcji cywilnej i wojskowej.
Jeżeli chcemy dalej rosnąć, a chcemy, musimy być gotowi na przyjęcie większego ruchu lotniczego, a to umożliwią nam inwestycje w infrastrukturę.
prezes Portu Lotniczego Wrocław, Karol Przywara
Dwa etapy inwestycji: część operacyjna i terminal
Wielka inwestycja będzie przeprowadzana etapami. W pierwszym trzeba przebudować część operacyjną lotniska, zaś w drugim powiększyć terminal i parkingi.
W etapie pierwszym, zaplanowanym na ponad dwa lata, przewidziano:
- budowę nowej płyty postojowej na 12 samolotów pasażerskich,
- nową płyta do odladzania,
- budowę drogi kołowania o długości 2,5 kilometra,
- nową drogę zjazdową z pasa startowego,
- remont dróg kołowania.
Realizacja powyższych zadań powinna zakończyć się w grudniu 2026 roku. To właśnie ta część przedsięwzięcia kosztuje 460 mln zł, z czego 200 mln zł to pieniądze z Unii Europejskiej. – To największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie – informuje prezes Przywara.
Drugi etap – rozbudowa terminala i parkingów – jeszcze nie ma wykonawcy. Zarząd zapowiada, że niebawem ogłosi przetarg na projekt i ma nadzieję, że pierwsze prace rozpoczną się w 2025 roku.
Wszystko zmierza do tego, żeby wrocławskie lotnisko mogło obsługiwać od 8 do 10 mln osób rocznie, czyli dwukrotnie więcej niż teraz. Prezes Karol Przywara tłumaczy, że dwuetapowa inwestycja jest korzystna nie tylko od strony biznesowej dla spółki, ale również dla pasażerów.
Nowa infrastruktura to nowe możliwości rozwoju siatki połączeń i potencjał na obsługę kolejnych przewoźników.
Karol Przywara
Tymczasowe zamknięcie wrocławskiego lotniska w 2025 roku
Zanim pasażerowie poczują pozytywne efekty przebudowy, będą musieli korzystać z innego lotniska, ponieważ nasze będzie nieczynne w okresie od 26 października do 4 grudnia 2025 roku.
Przez ostatnie miesiące intensywnie analizowaliśmy wszystkie scenariusze i żeby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa i zminimalizować wpływ prac budowlanych na ruch pasażerski zdecydowaliśmy że wstrzymamy na 40 dni wykonywanie operacji lotniczych.
Karol Przywara
Nikt nie będzie mógł kupić biletu na lot z Wrocławia lub do Wrocławia na czas zamknięcia portu. – Mówimy o tym z takim wyprzedzeniem, żeby wszyscy mogli się do tego okresu przygotować – podkreśla prezes. – Zrobimy wszystko, żeby ten okres minął jak najsprawniej i miał jak najmniejszy wpływ na plany pasażerów – zapewnia.
Zobacz również
Wszyscy, zatem także linie lotnicze. – Nasi kluczowi partnerzy biznesowi zostali już przez nas poinformowani, tak żeby mogli przygotować się na przyszły rok. Między innymi nie sprzedawać biletów na ten konkretny okres – przekazuje Karol Przywara.
Zarząd Portu Lotniczego wie, że nadchodzą wymagające miesiące, zwłaszcza te bez lotów, ale jest przekonany, że zdąży się na nie przygotować. Nastroje są optymistyczne, zwłaszcza, że podnosi je perspektywa zabezpieczenia wzrostu na co najmniej kilkanaście lat od zakończenia inwestycji.
Zobacz również
Bądź na bieżąco z Wrocławiem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu.
Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS