Remontowanie ulic w każdym mieście powoduje liczne irytacje mieszkańców. Tego niestety nie można uniknąć, ale można starać się minimalizować stan chaosu i długość postojów w korkach. Słynne były postoje i korki w Warszawie, gdy mocno remontowano i budowano.
Niestety, nie można remontować ulic i nie utrudniać ruchu na nich jednocześnie. To jest niemożliwe, a także sprzeczne. Mieszkańcy muszą to „przetrwać”. Ale można jednak coś robić, aby niedogodności minimalizować.
W Nowym Sączu wiele się remontuje i to trzeba docenić. Remontowanie ulic w Nowym Sączu nie jest z pewnością „defektem”. Ale czy robi się wszystko, aby ułatwiać podczas tych utrudnień? Tutaj można mieć wątpliwości. Można także mieć wrażenie, że to nie jest tylko obecny problem, ale systemowy, który od zawsze występował podczas remontów ulic w Nowym Sączu. Mieszkańcy muszą to ciągle przeżywać.
Reklama
Trzeba konstruktywnie i systemowo wykluczyć ten „defekt” poprzez skonsolidowane podejście na różnych poziomach. Trzeba stworzyć sądecki standard działań, które będą stosowane systemowo podczas każdego remontu drogi w mieście.
Może powstanie taka – instrukcja 001 – dotycząca prowadzenia remontów dróg w Nowym Sączu.
Co można zrobić z tą sprawą, swoistym defektem?
PO PIERWSZE – dobre planowanie remontów. Można i należy:
A. Fazować prace remontowe.
Zamiast zamykania całej ulicy na raz, dzielić remont na etapy, aby utrzymać ruch na części drogi. Na przykład można rozpocząć prace od jednej strony jezdni, pozwalając na ruch w drugiej części. Tak często robi się w Nowym Sączu, ale są ulice w całości zamknięte, np. Matejki, Rejtana, Asnyka, Krakowska, Kościuszki, Traugutta.
B. Pracować nocą i poza godzinami szczytu
Najbardziej uciążliwe prace (np. frezowanie, układanie nawierzchni) powinny być realizowane w godzinach nocnych lub poza godzinami szczytu, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym. Nie zawsze tak się działa w Nowym Sączu.
C. Koordynować z innymi remontami
Konieczne jest skoordynowanie prac na różnych odcinkach miasta. Nie można pozwolić na jednoczesne zamykanie głównych arterii w bliskim sąsiedztwie. Ważne, by uwzględniać również remonty dróg krajowych, regionalnych i innych ważnych węzłów komunikacyjnych. Z tym nie jest w Nowym Sączu najlepiej.
D. Informować zawczasu i konsultować z mieszkańcami
Przed rozpoczęciem remontów należy zorganizować kampanię informacyjną dla mieszkańców i firm. Dzięki temu można uniknąć chaosu w pierwszych dniach remontu. Konsultacje społeczne pozwalają również lepiej zrozumieć potrzeby lokalnej społeczności. Tego najczęściej brakuje w Nowym Sączu.
PO DRUGIE – objazdy i alternatywne trasy. Można i należy:
A. Wyznaczyć jasno objazdy
Objazdy muszą być wyraźnie oznakowane, dobrze przemyślane i dostosowane do różnych kategorii pojazdów. Ważne jest, aby objazdy prowadziły przez drogi o odpowiedniej przepustowości i były odpowiednio przygotowane na wzmożony ruch. Z tą sprawą jest najlepiej.
B. Ułatwiać ruch dla pieszych i rowerzystów
Ważne, by zapewnić również bezpieczne przejścia dla pieszych i rowerzystów. Tymczasowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz sygnalizacja świetlna dla pieszych i rowerzystów pomagają utrzymać płynność ruchu nie tylko dla samochodów, ale także dla innych użytkowników dróg. Z tym niestety jest słabo w Nowym Sączu.
PO TRZECIE – zarządzanie ruchem poprzez programy osłonowe. Można i należy:
A. Wprowadzić systemy inteligentnego zarządzania ruchem (ITS)
Instalacja inteligentnych systemów zarządzania ruchem, które automatycznie dostosowują sygnalizację świetlną w oparciu o natężenie ruchu. Systemy te pomagają w lepszym rozprowadzaniu ruchu drogowego, szczególnie na trasach objazdowych. Tego w Nowym Sączu brakuje.
B. Stosować dynamiczne oznakowanie i informacje dla kierowców
Stosowanie elektronicznych tablic informacyjnych, które dostarczają kierowcom aktualnych danych o warunkach drogowych, objazdach oraz przewidywanym czasie przejazdu. Tablice te mogą być rozmieszczone na głównych drogach i arteriach wlotowych do miasta. Z tym w Nowym Sączu jest słabo.
C. Zastosować ruch wahadłowy i zmienne pasy ruchu
Otwieranie dodatkowego pasa w godzinach szczytu. To pozwala zachować przepustowość mimo zamknięcia części jezdni. Z tym jest u nas kiepsko.
D. Wprowadzić tymczasowe zmiany w organizacji ruchu
Zwiększenie liczby pasów na drogach alternatywnych. Przejściowe wprowadzenie ograniczeń dla ruchu ciężarowego w godzinach szczytu. Zakaz parkowania na ulicach objazdowych, aby zapewnić płynność ruchu. Z tym bywa także różnie.
PO CZWARTE – monitorowanie i reagowanie. Poprzez:
- Stałe monitorowanie sytuacji
Należy na bieżąco monitorować sytuację na remontowanych drogach, np. przy użyciu kamer monitoringu, by szybko reagować na korki czy inne problemy. Można także na bieżąco dostosowywać organizację ruchu do zmieniających się warunków. Można mieć wątpliwości, że sytuacja jest monitorowana stale.
B. Współpracę z policją i służbami drogowymi
Zapewnienie obecności patroli policyjnych w newralgicznych miejscach, zwłaszcza na skrzyżowaniach objazdów, może pomóc w szybkim rozładowywaniu korków i udzielaniu pomocy kierowcom. Konieczne jest kierowanie ruchem w wybranych miejscach. Tego często brakuje w Nowym Sączu, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Dla wykluczenia tego defektu potrzebne jest zatem: Skuteczne zarządzanie ruchem podczas remontów ulic. To wymaga kompleksowego podejścia: od inteligentnych systemów zarządzania ruchem, przez staranne planowanie harmonogramu prac, aż po dynamiczne reagowanie na bieżące sytuacje na drodze. Najważniejsze jest unikanie jednoczesnych zamknięć kluczowych arterii oraz zapewnienie jasnej i szybkiej informacji dla kierowców oraz mieszkańców.
(kampania społeczna)
Reklama
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS