A A+ A++


Fot. PKP Intercity

– PKP Intercity odebrały dwie ostatnie lokomotywy serii EU160 Griffin wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego łącznie 20 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu wyniosła blisko 524,6 mln zł brutto – poinformował w poniedziałek przewoźnik. Różne typy lokomotyw produkowanych przez nowosądecki Newag S.A. w najbliższych latach zdominują tabor PKP Intercity.

Lokomotywy, które odebrał narodowy przewoźnik, zostały wyprodukowane w ramach kontraktu z 2022 roku. Pierwsza jednosystemowa elektryczna lokomotywa Griffin EU160 z tego zamówienia dotarła do PKP Intercity w grudniu zeszłego roku. Wszystkie pojazdy miały trafić do przewoźnika najpóźniej w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Tymczasem Newag przyspieszył realizację i zakończył dostawy po 19 miesiącach.

Lokomotywy z tego kontraktu trafiły do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni i wdrożone zostały do rozkładu jazdy. Jak podaje PKP Intercity, z północy Polski prowadzą one pociągi jadące do Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Zielonej Góry, Krakowa czy Zakopanego.

Reklama

– Zamówienie to pozwoliło na unowocześnienie parku taborowego PKP Intercity o pojazdy rozwijające prędkość do 160 km/h. W listopadzie 2020 roku przewoźnik zakończył odbiór 30 elektrycznych lokomotyw tego samego typu i obecnie dysponuje 50 Griffinami serii EU160. Nowoczesne lokomotywy będą zastępowały starsze modele pojazdów trakcyjnych, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h – informuje PKP Intercity.

PKP Intercity to przewoźnik należący do grupy PKP. Realizuje dalekobieżne przewozy pasażerskie m.in. pod markami InterCity (IC) oraz Twoje Linie Kolejowe (TLK). Spółka ma w dyspozycji m.in. około 2 tysiące wagonów oraz około 300 lokomotyw elektrycznych, 70 lokomotyw spalinowych i niemal 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Aktualnie w barwach PKP Intercity jeździ już 59 lokomotyw elektrycznych typu Griffin. Wśród nich jest 9 najnowszych, wielosystemowych elektrycznych lokomotyw Griffin EU200, mogących ciągnąć wagony z prędkością do 200 km/h. Newag docelowo ma dostarczyć 15 egzemplarzy tych pojazdów. Natomiast w ramach innego kontraktu co najmniej 63 kolejne wielosystemowe lokomotywy Griffin (z opcją zamówienia kolejnych 32). Jeszcze inna umowa przewiduje dostawę następnych 46 egzemplarzy jednosystemowych Griffinów EU160. Zatem jeśli nie zajdą jakieś nieprzewidziane okoliczności, to do końca dekady tylko w barwach PKP Intercity będzie jeździć niemal 200 lokomotyw wyprodukowanych w Nowym Sączu.

(JO)

Reklama

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPuchar Polski 2024/2025: Pary 1/16 finału. Kto zagra?
Następny artykułKosz w TV (1.10 – 7.10)