A A+ A++

W nawiązaniu do prezentowanych przeze mnie informacji o przebiegu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przez Grajewo, rozumiejąc strategiczne znaczenie tej inwestycji dla naszego miasta, przedstawiam Państwu wyniki ostatniego spotkania z przedstawicielami Inwestora.

Odbyło się ono 19.09.2024r. w Urzędzie Miasta Grajewo, z inicjatywy przedstawicieli kolei, jako reakcja na brak uzgodnień władz miasta dla przyjętych przez Inwestora rozwiązań zmierzających do zachowania kolizyjnego przejazdu kolejowego w ulicy Piłsudskiego.

W spotkaniu udział wzięli z ramienia Inwestora: Krzysztof Pietras – dyrektor Regionu Centralnego PLK S.A., Kamil Matuszak – dyrektor projektu (PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny), Michał Oktabiński – kierownik kontraktu (PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Centralny). Miało ono bardzo rzeczowy charakter, odmienny od tego z 1.08.2024r. (okazało się, że specustawa nie rozwiązuje wszystkich problemów formalnych związanych z tą inwestycją)

Najważniejsze ustalenia:

-dyrektor Krzysztof Pietras poinformował, że budowa wiaduktu kolejowego w ulicy Piłsudskiego zostanie uwzględniona jako Prawo Opcji w planowanym do ogłoszenia postępowaniu przetargowym (możliwość rozszerzenia zakresu zadania w trakcie jego realizacji), następnie PLK S.A. podejmie działania dla pozyskania wymaganych środków finansowych, celem budowy przedmiotowego wiaduktu; jednocześnie zostaną podjęte działania dla aneksowania umowy o dofinansowanie;

-władze miasta potwierdziły, że budowa w ramach inwestycji Rail Baltica skrzyżowania dwupoziomowego w ul. Piłsudskiego spowoduje, że nie będą one wymagać budowy dodatkowych przejść pod torami, o co wnioskowano wcześniej;

-w związku z powyższym, aby nie opóźniać realizacji projektu, władze miasta Grajewo deklarują uzgodnienie dokumentacji projektowej przekazanej przez Inwestora, z przejazdem kolejowym w ul. Piłsudskiego w poziomie szyn, jako rozwiązaniem tymczasowym;

-ustalenia ze spotkania przedstawiono Radnym Miasta Grajewo w dniu 25.09.2024r. (są one spójne ze stanowiskiem wyrażonym w Uchwale Rady Miasta Grajewo Nr IV/45/24 z dnia 29.08.2024r.).

Nie daje to nam gwarancji szybkiej realizacji zadania, ale jest szansą poprawienia układu komunikacyjnego w mieście w nieodległej perspektywie. Na etapie wykonania dokumentacji technicznej (jej koszt szacowany jest na ok. 2 mln złotych) wszystkie zainteresowane strony będą mogły się wypowiedzieć. Wcześniej prezentowane wizualizacje nie mogą stanowić podstawy do prowadzenia poważnej debaty. Dalej idące, zgłaszane również ostatnio, pomysły rozwiązania problemów związanych z kluczowym dla Grajewa skrzyżowaniem w ulicy Piłsudskiego, takie jak budowa tunelu kolejowego, czy też wyprowadzenie kolei z Grajewa, na obecnym etapie wydają się nierealistyczne.

Burmistrz Grajewo Maciej Bednarko

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMarkowski podjął decyzję. Ogłosił to na antenie
Następny artykuł“Обсудили много деталей”. Зеленский назвал встречу с Трампом “очень содержательной”