Zdaniem firmy Kpler, o ile w czerwcu dostawy ropy z Rosji do tureckiego portu Aliaga, w którym zlokalizowana jest rafineria STAR, wynosiły niecałe 300 tys. baryłek dziennie, to w sierpniu spadły do 100 tys. baryłek dziennie. – W tym kontekście na rynku nasiliły się pogłoski, że w październiku chińskim nabywcom zaoferowano więcej dostaw rosyjskiej ropy Urals, więc jest prawdopodobne, że eksport Urals do Chin, który był słaby w miesiącach letnich, wzrośnie – mówi Katona.
Czytaj więcej
Dwa scenariusze eksportowe dla Rosji: zły i bardzo zły
Rosyjski eksport wiele już stracił (oficjalnie 30 proc.), a w niedalekiej przyszłości może niemal wygasnąć. Bank Rosji nie nazywa tego kosztem wywołanej przez Kreml wojny, ale „transformacją struktury gospodarki”. Eksperci nie widzą z niej korzyści.
Sytuacja nie jest krytyczna ale niekomfortowa
Ekspert dodaje, że dla rosyjskich dostawców sytuacja nie jest jeszcze krytyczna, ale już niekomfortowa z punktu widzenia coraz bardziej zmniejszających się regionów sprzedaży. – W tej chwili uzależnienie Rosji od rynku azjatyckiego jest największe w historii. W Europie nie ma już praktycznie żadnych nabywców rosyjskiej ropy, z wyjątkiem tureckiej firmy Tupras – zauważa Kantona.
Remonty w rafinerii STAR będą miały niewielki wpływ na rosyjski eksport we wrześniu-październiku, zgadza się Michaił Żurawlew, starszy ekspert Instytutu Energii i Finansów (IEF). – Przekierowanie 200-250 tysięcy baryłek dziennie nie jest zadaniem trudnym dla rosyjskich eksporterów, zwłaszcza biorąc pod uwagę … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS