A A+ A++

Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia. [1] OLX Praca w swoim najnowszym raporcie analizuje zmiany, jakie wprowadzają młodzi. Z badań przeprowadzonych wśród pracodawców [2] i pracowników z pokolenia Z [3] wynika, że polskie firmy zmieniają się na lepsze.

W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą Zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie. Badania pokazują również, że 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku ocenia swoje zarobki jako adekwatne do ich doświadczenia. Pracodawcy wskazują, że istotną zmianą wprowadzoną pod wpływem postawy Zetek jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń.

Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych wpłynęła postawa Zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność młodych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu SW Research – 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.

„Rola przedstawicieli pokolenia Zet na rynku pracy z każdym rokiem będzie coraz istotniejsza. Znaczenie to będzie większe dzięki rosnącej w siłę reprezentacji Zetek, ale przede wszystkim dzięki zmianom, których oczekują one od firm. Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu z przedstawicieli pokolenia Z przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym” – mówi Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca.

Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy Zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Z drugiej strony 50% młodych deklaruje, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Zetki doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z taką opinia zgadza się 57% badanych).

Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Zetek, to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują, że młode pokolenie miało znaczący wpływ na rozszerzenie pakietu tego typu działań, to 33% badanych Zetek przyznało, że w ich firmach brakuje tego typu programów.

„Nasz raport to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników. Wielu z ich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy” – komentuje Artur Kołpowski, jobs and services director w OLX.

Pełna wersja raportu

[1] Różne pokolenia, jedna organizacja Stanisław Wojnicki

[2] Ankieta OLX praca, przeprowadzona wśród firm (średnich i dużych), n=43

[3] SW Research dla OLX Praca, sierpień 2024 r. n=605

KONTAKT:

Kontakt do mediów

Paulina Musielak-Rezmer, PR lead

tel. 696 890 340

e-mail: [email protected] 

Źródło informacji: OLX

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEuro może mieć problem z dalszym umocnieniem
Następny artykułIrena Solska – konferencja, wystawa i czytanie sztuki