Dawniej, gdy samoloty miały napęd śmigłowy, prościej było skręcić podczas kołowania w lewo niż w prawo. Jak podaje serwis askcaptainlim.com, wynikało to z konieczności pokonania momentu obrotowego śmigieł, które kręciły się właśnie w tę stronę. Również z tego powodu drogi kołowania na lotniskach budowano tak, aby ułatwić skręcanie w lewo. Jednak wszystko to ma swoje wytłumaczenie jeszcze w czasach, gdy podróżowano na pokładzie drewnianych okrętów.
Do samolotu wsiadamy z lewej strony. Tak jak i na pokład statków
Statki obsługiwano drzewcem (rumplem), skierowanym prostopadle do kadłuba. A że większość ludzi jest praworęczna, to umieszczano go z tej strony. Przy czym drzewiec można było łatwo uszkodzić o nabrzeże podczas cumowania, więc dla bezpieczeństwa mechanizmu cumowano lewą burtą. I tak już zostało.
Temat poruszył niedawno także popularny twórca internetowy Dougie Sharpe. W nagraniu opublikowanym na TikToku zauważył, że od czasów starożytnych lewa strona łodzi była przeznaczona na wchodzenie, wychodzenie i rozładowywanie ładunku. Dzięki temu można było łatwo i spójnie budować porty.
Uprościło to logistykę i pozwoliło statkom podróżować po całym świecie, od portu do portu, zawsze mając odpowiedni sprzęt po właściwej stronie, bez względu na to, dokąd się udają
– tłumaczy.
W miarę jak ludzkość odchodziła od łodzi do samolotów, inżynierowie po prostu kontynuowali tę koncepcję i projektowali każde lotnisko i samolot tak, aby pasażerowie zawsze wsiadali i wysiadali z lewej strony
– dodaje.
Dodatkowo w samolotach pilot ręcznie manewrował śmigłem. Wówczas również umieszczano osprzęt tak, aby osoba praworęczna miała łatwiej. Śmigło poruszało się w lewo, co ułatwiało skręcanie w tę stronę, a nieco utrudniało w przeciwną. Wprawdzie obecnie zarówno na statkach, jak i samolotach nie używa się już takich mechanizmów, to jedna tradycja została.
Wejście do samolotu jest po lewej stronie. A co jest po prawej?
Wsiadanie na pokład samolotu z lewej strony to wieloletnia tradycja, która i dziś ułatwia personelowi pracę. Dlaczego? Ponieważ po prawej stronie obsługa maszyny ma wolną przestrzeń, więc wykorzystano ją na takie elementy jak: wlew paliwa, wózki do sprzątania czy choćby wózki cateringowe. Co więcej, personel ładuje tam bagaże pasażerów, więc nic im nie przeszkadza w pracy, a pasażerom przy wsiadaniu na pokład maszyny. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS