A A+ A++

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

Pytania i odpowiedzi są podzielone na pięć segmentów: zalety pojazdów elektrycznych, bezpieczeństwo samochodów elektrycznych, stacje ładowania samochodów elektrycznych, elektryki w Polsce i szybkie ładowarki elektryczne. Odpowiedzi udziela główna specjalistka z Działu Koordynacji Projektów Transportowych UM Wrocławia, Aniela Wichlińska.

Zalety pojazdów elektrycznych

Jaka jest przewaga elektryków w odniesieniu do zwykłych samochodów w kontekście ich wagi, ekologii, wpływu na jakość dróg itp.?

Samochody elektryczne nie emitują gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, a ponadto wpływają na redukcję hałasu w mieście.

Aniela Wichlińska

Co znaczy sformułowanie „zeroemisyjny”?

Pojęcie to odnosi się do pojazdów, które nie emitują bezpośrednio dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Są to pojazdy, które nie posiadają silników spalinowych.

Aniela Wichlińska

Pełne odpowiedzi są w rolce.

Bezpieczeństwo samochodów elektrycznych

Czy auta elektryczne są w ogóle bezpieczne w kontekście ich problemów ze spłonięciami itp.?

Warto stanowczo zaprzeczyć. Płoną zarówno samochody spalinowe, jak i elektryczne. Obecny strach generowany jest przez nowość technologiczną. Pamiętajmy, że pojazdami elektrycznymi poruszamy się od lat: pociągi, metro, tramwaje, autobusy, trolejbusy.

Aniela Wichlińska

Jaki jest stosunek spalonych elektryków do normalnych aut i jak wygląda proces ugaszania?

W 2023 roku doszło do 21 pożarów pojazdów elektrycznych i 7166 pożarów samochodów spalinowych. Okazuje się, że samochody elektrycznie nie palą się ani częściej, ani rzadziej niż samochody spalinowe. Proces gaszenia też nie różni się istotnie od tego znanego w pojazdach spalinowych. Główna i kluczowa różnica to konieczność schłodzenia akumulatorów trakcyjnych.

Aniela Wichlińska

Kto będzie pokrywał koszty utylizacji ogniw?

To producent jest obowiązany do zorganizowania i sfinansowania zbierania, przetwarzania i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów oraz właściwego gospodarowania.

Aniela Wichlińska

Stacje ładowania samochodów elektrycznych

Ile punktów już znajduje się we Wrocławiu?

We Wrocławiu już dziś mamy 222 punkty ładowania na 115 stacjach. Wydaliśmy około 150 pozytywnych opinii do nowych lokalizacji, tym samym liczba ta sukcesywnie będzie wzrastać.

Aniela Wichlińska

Gdzie dokładnie będą znajdować się punkty?

Dziś w głównej mierze stacje ładowania znajdują się przy centrach handlowych, stacjach benzynowych. Chcemy, by stanęły również na parkingach park and ride, przy budynkach użyteczności publicznej czy centrach lokalnych.

Aniela Wichlińska

Kto odpowiada za ustawienie ładowarek i czy miasto jest fundatorem tych rozwiązań?

Stacje ładowania montowane są przez ich operatorów, którzy ponoszą wszelakie koszty. Jeżeli stacja jest lokowana na terenie publicznym, to miasto tylko wspiera. Nie jest jej fundatorem.

Aniela Wichlińska

Elektryki w Polsce

Jaki jest stosunek elektryków do normalnych aut i jaka jest tendencja, jeśli chodzi o zakup i liczbę na polskich drogach?

Na koniec 2023 roku udział samochodów elektrycznych stanowił ok 0,3 procenta wszystkich zarejestrowanych pojazdów. Natomiast w przypadku rejestracji nowych aut było to 3,6 procenta. W tym zakresie rok rocznie obserwujemy tendencję wzrostową.

Aniela Wichlińska

Skąd pochodzi prąd do ładowania elektryków?

Prąd wytwarzany jest w elektrowni, a następnie za pomocą sieci rozprowadzany do użytkowników końcowych. Energia może być produkowana z elektrowni węglowych czy gazowych, ale również z fotowoltaiki, farm wiatrowych czy elektrowni wodnych.

Aniela Wichlińska

Czy nie grozi nam brak wystarczającej ilości prądu do ładowania elektryków?

Zdecydowanie nie. Milion samochodów elektrycznych na polskich drogach będzie generował popyt na energie na poziomie około 4 TWh rocznie. W stosunku do krajowego zużycia energii w 2023 roku byłoby to ok 2,6 procenta.

Aniela Wichlińska

Dotacje z KPO. Jak to wygląda w kontekście aut elektrycznych?

Możemy mówić o budżecie programu na poziomie ponad 1 mld zł. Ze wstępnych zapowiedzi dopłaty mają obejmować nowe i używane pojazdy, a sama kwota dotacji może wynieść nawet 40 000 zł.

Aniela Wichlińska

Szybkie ładowarki elektryczne

Czy są plany na budowanie szybkich ładowarek DC w mieście?

Technologia coraz szybciej idzie do przodu i ze względu na zdecydowanie krótszy czas ładowania – wydaliśmy już opinię na stacje na prąd stały (DC), w tym też niedawno podpisaliśmy umowę na 2 szybkie ładowarki o mocy 175KW.

Aniela Wichlińska

Jaka jest różnica między ładowaniem na prąd zmienny a prąd stały? Lub jaka jest różnica między szybkim a wolnym ładowaniem?

Szybkie ładowanie prądem stałym charakteryzuje się wysoką mocą ładowania, w kilkanaście minut możemy załadować się do 80 procent, a pełne osiągnąć w czasie poniżej godziny. Oczywiście jest droższe. Wolne ładowanie, na prąd zmienny, nie jest tak wydajne, ale jeżeli się nie spieszymy, a auto może ładować się przez całą noc w garażu, taka opcja jest najtańsza i najwygodniejsza.

Aniela Wichlińska

Jak się mają wszystkie te rozwiązania w nawiązaniu do stref czystego transportu?

Strefy Czystego Transportu mają za zadanie ograniczyć emisję z najbardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów. Jest to niewielka grupa, która odpowiada za emisję tlenków azotu pochodzących z transportu w nawet kilkudziesięciu procentach.

Aniela Wichlińska

Zobacz również

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNakło nad Notecią: Rozpoznajesz te osoby?
Następny artykułGmina Opoczno wspiera kolejną inwestycję – Remont dróg powiatowych w miejscowości Kraśnica