Najnowszym dodatkiem w typoszeregu jest T80, pokazany na tegorocznych kieleckich targach przemysłu zbrojeniowego MSPO. Ten ciężki pojazd o technicznie dopuszczalnym dmc 44 tony (o 4 tony większym od 5-osiowego podwozia P94 oraz od ciągnika T45) toczy się na oponach 16.00 R20, a więc o 2 cale większych od stosowanych w większości dotychczas produkowanych Jelczy.
Fabrykę w Jelczu zasilili pracownicy z wrocławskiego zakładu Volvo, którzy dotychczas produkowali autobusy. Wśród nich są także konstruktorzy, równie poszukiwani jak specjaliści od montażu, ponieważ Jelcz coraz częściej przygotowuje podwozia pod instalację specjalnego wyposażenia, co wymaga ścisłej współpracy dostawcy podwozia i firmy zabudowującej.
Star z automatem
Starachowicka firma Autobox Innovations modernizuje Stary 266 do wersji 266 M2, dostarczyła wojsku już 2,2 tys. takich pojazdów. Wojsko ma jeszcze 4 tys. tych ciężarówek, a starachowicki zakład ma zdolności produkcyjne do 500 sztuk samochodów rocznie (zależnie od tego czy są to samochody skrzyniowe czy też kompletnie wyposażone warsztaty techniczne z przyczepami). Podczas modernizacji wymieniane są w nich silniki na 4-cylindrowy Iveco (oryginał miał 6 cylindrów, ale był o 20 KM słabszy, miał 150 KM, jeszcze wyższy jest wzrost maksymalnego momentu obrotowego z 432 do 560 Nm), montuje się 6-stopniową skrzynię biegów (FSC montowała 5-stopniowe), oryginalne pozostają rama główna, skrzynia rozdzielcza i mosty napędowe. Nowa jest importowana z Chin kabina kierowcy, jak również nowa jest produkowana według dokumentacji własnej Autobox skrzynia ładunkowa. W 100 procentach nowe są instalacje paliwowa, elektryczna i pneumatyczna.
Autobox podejmuje się także modernizacji wojskowych furgonów, zarówno starej wersji AUM 117 jak i nowszej, budowanej w latach 80, typu Sarna. Poza remontami nadwozi na potrzeby wojska produkowane są również nowe nadwozia typu SARNA II.
Czytaj więcej
Firma przygotowała również wersję 266 M2 z automatyczną skrzynią biegów. Na prototypowym egzemplarzu przeszkoliło się przez 3 lata ponad tysiąc kierowców, a samochód nadal jest w dobrym stanie, ma także mniejsze zużycie paliwa od wersji z ręczną przekładnię i lepiej spisuje się w terenie. Wiceprezes Autobox Krzysztof Siekański podkreśla, że zmodernizowany Star jest trzykrotnie tańszy od Jelcza porównywalnej ładowności.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS