Pabianice planują pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Właśnie został ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej.
Chodzi o II i III etap realizowanego wcześniej projektu pn. „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”.
Etap II przewiduje zakup 9 autobusów elektrycznych, budowę infrastruktury ładowania autobusów w zajezdni MZK oraz modernizację samej zajezdni (budowę nowego budynku Centrum Zarządzania Ruchem). Planowana jest przebudowa torowiska na pętli tramwajowej Duży Skręt, która nie była objęta zakresem projektu „tramwajowego” z uwagi na nieuregulowany stan prawny działek. Pozostałe przedsięwzięcia to przebudowa wybranych zatok autobusowych i rozbudowa parkingu park&ride przy dworcu kolejowym. Na wymienione inwestycje miasto chce pozyskać dofinansowanie w wysokości 38 mln 515 tys. zł. Projekt został ujęty na liście podstawowej w Strategii ZIT na lata 2021-2027, co oznacza, że jest zaplanowany do wsparcia w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, co skraca drogę do uzyskania dofinansowania.
Etap III projektu komunikacyjnego obejmie zakup 3 kolejnych autobusów elektrycznych z dodatkową ładowarką oraz rozbudowę zajezdni MZK o wiatę z instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii na potrzeby ładowania autobusów. Miasto będzie ubiegać się o dofinansowanie ok. 14 mln zł (kwota zależy od kosztorysów, które zostaną opracowane wraz z dokumentacją).
Wnioski o dofinansowanie na obydwa projekty (etap II i III) zostaną złożone w pierwszej połowie 2025 roku. Jeśli uzyskają pozytywną ocenę, to dostawy nowych autobusów możemy spodziewać się w 2027 roku. Zastąpią one najbardziej wysłużone pojazdy MZK wyprodukowane w latach 2008 – 2010. Wszystkie nowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację, co poprawi komfort podróżowania komunikacją miejską.
Ogłoszone zostały wstępne konsultacje rynkowe, poprzedzające przetargi na zakup autobusów elektrycznych oraz budowę stacji ładowania. Będą kontynuowane testy autobusów elektrycznych (w tym roku na testach drogowych było już 5 różnych autobusów bateryjnych). Zakres projektów powstał w oparciu o Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2030 (z perspektywą do 2040), Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2024 – 2030 oraz analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych.
informacja UM
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS