PKP Cargo musi w tym roku szybko ciąć koszty funkcjonowania; ostatnie wygrane przez spółkę przetargi dotyczą przewozów w następnych latach – powiedział PAP w Karpaczu p.o. prezes PKP Cargo Michał Wojewódka.
Spółka musi szybko ciąć koszty na ten rok. Ostatnie wygrane przetargi dotyczą przewozów na 2025 i 2026 r. Wpływy z tych kontraktów pozwolą na funkcjonowanie, natomiast nie staniemy się jeszcze organizacją dochodową
— zaznaczył Wojewódka.
Jak wyjaśnił, po zakończeniu zwolnień grupowych w listopadzie br. miesięczne koszty wynagrodzeń spadną o kilkadziesiąt milionów złotych.
Dodatkowo wychodzimy z wynajmu nieruchomości i oddajemy je do PKP S.A. Przestajemy więc za nie płacić, co poprawi wyniki finansowe
— zaznaczył p.o. prezes.
Zwolnienia grupowe w spółce
PKP Cargo jest w trakcie zwolnień grupowych, które ruszyły 14 sierpnia i mają potrwać do końca października. Ze spółki ma odejść do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników. Te działania wywołały protesty związkowców ze spółki
CZYTAJ TAKŻE: Związkowcy z „Solidarności” protestują przeciwko zwolnieniom grupowym w PKP Cargo! Zablokowali tory kolejowe w Katowicach
Wojewódka podkreślił, że przewozy, jakie spółka obecnie realizuje wynikają z działalności poprzedniego zarządu i wcześniejszych kontraktów przez niego zawartych.
Plany zakładane przez poprzedni zarząd są nierealne, wynika to z braku odpowiedniej liczby i wartości kontraktów zawartych w ubiegłym roku i w latach wcześniejszych
— powiedział.
Jak wyjaśnił, specyfika tego biznesu polega na tym, że kontrakt wygrany w połowie tego roku dotyczy zazwyczaj 2025 r., 2026 r. lub 2027 r.
Ostatnio już jako nowy zarząd naszej spółki wygraliśmy kontrakty na przewozy ogłoszone m.in. przez Enea, ArcelorMittal, Tauron czy PGE. Co więcej, zrobimy wszystko, aby wygrać kolejne przetargi
— podkreślił.
Spadek udziały PKP Cargo w rynku kolejowym
Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego, udział PKP Cargo w kolejowym rynku według masy przewiezionych towarów spadł w okresie styczeń – lipiec 2024 r. do 27,51 proc. z 31,88 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej. W roku 2022, w okresie od stycznia do końca lipca, udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów pod względem masy wynosił 35,93 proc.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. 25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo.
tkwl/PAP
CZYTAJ TAKŻE:
— Związkowcy z „Solidarności” protestują przeciwko zwolnieniom grupowym w PKP Cargo! Zablokowali tory kolejowe w Katowicach
— Morawiecki staje w obronie Sasina: „Rozliczeniami” chcą przykryć zwolnienia w spółce i oddania rynku wiadomo komu
— Polityczna zemsta? PKP Cargo składa zawiadomienie przeciwko Jackowi Sasinowi. „Działał na szkodę interesu publicznego i prywatnego”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS